
Behovet av en välfungerande småskalig flygtrafik är fortsatt stort. Därför är det viktigt att fortsätta värna om Bromma flygplats – till skillnad från Socialdemokraternas flygtrafikhatare, skriver trafikutskottets vice ordförande Thomas Morell (SD).
Häromveckan presenterades att det från och med början av juni kommer att vara möjligt att flyga reguljärt mellan Växjö och Bromma flygplats. Linjen kommer att erbjuda cirka 24 avgångar varje vecka och möjliggörs med hjälp av lokala entreprenörer från Växjö. Här i dagarna presenterades även att linjetrafik återupptas mellan Bromma och Gotland. Det finns även planer på fler linjer.
Det är uppenbart att behoven runt om i landet av fungerande småskalig flygtrafik är stort. Återigen har det visat sig att alla som vill lägga ned Bromma flygplats har fel. Det inkluderar även de statliga ägarna av flygplatsen Swedavia. Det finns ett behov av Bromma flygplats och med rätt förutsättningar samt ledning kan flygplatsen utvecklas – inte avvecklas.
Så sent som i höstas lade Socialdemokraterna ett så kallat utskottsinitiativ i riksdagen där de krävde en skyndsam nedläggning av Bromma flygplats. Till skillnad från Socialdemokraterna ser vi inte att man kan driva en flygplats på premisserna att så fort en entreprenör lägger ned sin verksamhet så ska flygplatsen stängas.
Att Bromma flygplats hela tiden haft samhällsviktigt flyg såsom för räddningstjänst-, sjukvårds- och polisändamål verkar Socialdemokraterna och deras flygtrafikhatare alltid glömma bort. Att Bromma flygplats kan utgöra ett nav för det mindre inrikesflyget och då till alla de orter i landet som inte längre har linjetrafik och precis som Västflyg nu ser möjligheter i en välfungerande Bromma flygplats, verkar inte intressera Socialdemokraterna. Trist.
Det blir allt tydligare att Socialdemokraterna stödjer den flygfientliga linje som deras tilltänkta regeringskamrater i form av Miljöpartiet och Vänsterpartiet driver hårt. Förra året basunerade den socialdemokratiskt ledda majoriteten i Stockholm: Vi förbjuder flygresor till Malmö och Göteborg!
Beslutet innebar att Stockholms stad förbjöd sina nära 40 000 anställda att flyga i tjänsten till Malmö och Göteborg. Beslutet bottnar i att det skulle råda ”akut klimatkris”. Det är samma argumentation som gäller, från Socialdemokraternas kamrater, avseende återinförandet av flygskatten och helst då en progressiv skatt.
Bromma flygplats har utretts ett otal gånger. I den senaste utredningen slogs fast att ”Bromma flygplats bör från och med 1 januari 2030 enbart användas för fossilfritt flyg. Bromma flygplats skulle därmed bli en av världens första helt fossilfria flygplatser.”
Vi vill ta fasta på just fossilfri flygplats. Att göra om Bromma flygplats till en fossilfri cityflygplats skulle undanröja de klimat- och miljöargument som motståndarna till flygplatsen under åren fört fram, vilket också skulle ge alla de som bor runt flygplatsen en avsevärd förbättring.
Avslutningsvis så ser vi att Bromma flygplats ska vara kvar efter slutåret 2038. Detta som en fossilfri flygplats, gärna med fokus på elflyg. På så sätt skapar vi förutsättningarna för innovation, säkerställer befintliga jobb, skapar nya jobb, minskar utsläpp och minimerar buller samt förhindrar anläggandet av ett nytt bostadsområde i storlek av hela Skurups kommun mitt i centrala Stockholm.
Det är uppenbart att det socialistiska regeringsalternativet inte ser flyget eller Bromma flygplats som en del i svensk infrastruktur. Vi, däremot, betonar vikten av en helhetssyn av transportbehovet och de huvudsakliga fyra infrastrukturslagen – väg, järnväg, luftfart och sjöfart.
De olika trafikslagen ska inte ställas mot varandra – tvärtom ska de komplettera varandra. Det är så vi uppnår ökad framkomlighet i vårt transportsystem.
Vi vill utveckla folkflyget, inte avveckla det!
Thomas Morell (SD),
Vice ordförande Trafikutskottet
Riksdagsledamot