
Medan oppositionen vill återinföra flygskatten och vidta andra åtgärder som försvårar för svensk flygverksamhet ser Sverigedemokraterna flygets stora betydelse för Sverige, skriver riksdagsledamoten Thomas Morell (SD).
En annan mycket tydlig effekt av ”flygskammen” har varit ändrade resepolicys med restriktioner mot att flyga i tjänsten bland företag, myndigheter och organisationer vilket också dämpat efterfrågan. Som en direkt konsekvens har vi kunnat se en nedläggning av ett 20-tal kommunala trafikflygplatser och flyglinjer. Det har handlat om flyglinjer vars vikande resandeunderlag till slut inte har motiverat fortsatt trafik och i förlängningen inte heller fortsatt drift av flygplatsen på grund av uteblivna trafikintäkter.
Ser vi bara mellan åren 2023-24 så har, enligt Transportstyrelsen, möjligheten att med flyg kunna ta sig till och från olika platser inom landet som helhet försämrats. Denna utveckling kan inte få fortsätta.
Sverigedemokraterna och regeringen har mot denna bakgrund stärkt stödet till flygverksamheten via vårändringsbudgeten 2024 med över 1 miljard och i budgeten för 2025 adresserades bland annat borttagningen av den av Socialdemokraterna införda flygskatten. I de regleringsbrev som nu gått ut till samtliga myndigheter och verk förändrar vi de socialistiska skrivningarna och möjliggör åter flygresor. Vi har
också lagt fram en historisk stor satsning på infrastruktur i den kommande nationella planen för transportinfrastruktur.
Infrastrukturpropositionen kommer innebära att satsningarna på infrastrukturramen ökar med 200 miljarder kronor jämfört med den tidigare planperioden – totalt 1 171 miljarder kronor. Mot detta lägger en splittrad socialistisk opposition fyra olika alternativ till budget. Lånefinansierat.
Förslagsmässigt spretar det våldsamt. Det oppositionen dock verkar relativt eniga om är att flygskatten ska återinföras och helst höjas kraftigt, höjning av skatter på flygbränsle, höjd inblandning av biodrivmedel, ersättningen till flygplatser ska kraftigt reduceras, Bromma flygplats ska läggas ned, och så vidare. Det är knappast åtgärder som kommer att gynna svensk flygverksamhet eller göra det billigare och enklare för svenska flygresenärer.
Till skillnad från den socialistiska oppositionen ser Sverigedemokraterna flygets stora betydelse för Sverige och vill värna dess existens och fortsatta utveckling. Flyget möjliggör transporter av personer och gods mellan små regionala delar av Sverige och våra stora städer samt till resten av världen.
Ett normalt år flyger över 30 miljoner passagerare via Swedavias flygplatser, vilket i sin tur genererar utbildningsmöjligheter, jobb och tillväxt. Flygtrafiken tillgodoser både medborgarnas och näringslivets behov men är även en förutsättning för att försvar, sjukvård och polis ska fungera.
Den svenska flygindustrin är även den av stor betydelse för att konkurrenssäkra Sverige som en ledande kunskaps- och industrination. Den svenska flygindustrin bidrar med cirka 80 000 direkta arbetstillfällen och är både direkt och indirekt kopplad till alla typer av företag i hela varukedjan oavsett storlek, bolagsform eller profession.
Det är uppenbart att det socialistiska regeringsalternativet inte ser flyget som en del i svensk infrastruktur. Vi däremot betonar vikten av en helhetssyn av transportbehovet och de huvudsakliga fyra infrastrukturslagen – väg, järnväg, luftfart och sjöfart. De olika trafikslagen ska inte ställas mot varandra – tvärtom ska de komplettera varandra. Det är så vi uppnår ökad framkomlighet i vårt transportsystem. Vi vill utveckla folkflyget – inte avveckla det!
Thomas Morell (SD)
Vice ordförande Trafikutskottet
Riksdagsledamot