Imam Mahmoud Khalfi är moskédirektör, imam och talesperson för religiösa frågor för Stockholms moské. För drygt en vecka sedan gav han en intervju där han klargjorde att svenska lagar gäller så länge muslimer är i minoritet. Han går således i väntanst tider, skriver Ulf Lönnberg.
Imam Mahmoud Khalfi svarade ”nej” på frågan om hans och islams politiska mål i Sverige är att införa sharialagar (P1:s Söndagsintervju 3/9) . Han påstod istället att islam ska anpassas och utövas inom de lagar som gäller i det land där muslimer är i minoritet.
Det hindrar inte, som vi erfarit, honom och hans trosfränder från att omdana Sveriges religiösa landskap med muslimska uttryck, seder och normer från såväl traditionella som rättsliga sedvänjor.
Läs även: DEBATT: Muslimer måste acceptera att islam är en religion bland andra!
Imam Mahmoud Khalfi uttalade att sharialagar inte är ett mål för honom och muslimer i Sverige; tydligen eftersom muslimer ännu inte utgör någon numerär majoritet i Sverige. Uppenbarligen döljer han sin väntande och tidsinställda religiös-politiska agenda.
Han förklarade att i länder där muslimer är i majoritet – och där invånarna/medborgarna accepterar och lever i enlighet med islam – finns ingen åtskillnad mellan politik och religion. Där utgör politik och religion ett odelbart sammanhang med Koranen som vägvisare och rättskälla för allt och alla.
Vi vet att i muslimska länder råder mestadels samhällssystem som är väsensskilda från Sveriges och västvärldens.
Läs även: Ahmed: Grattis alla Sveriges islamister!
Alla svenska regeringar har hittills - oavsett regeringsunderlag - garanterat politisk och religiös opposition fri- och rättigheter enligt internationella konventioner och de har upprätthållit vårt rättssystem enligt centraleuropeisk rättstradition.
Om och när religiöst utövande individer i den muslimska diasporan inte längre utgör en minoritet i Sverige gäller således inte
Mahmoud Khalfi förbehåll: landets lagar ska accepteras där muslimer är i minoritet. Imamen bidar sin tid, när han avtäcker sin politiska agenda återstår att se.
Sharia med Koranen som rättskälla är till sin konstruktion politiskt och religiöst irreversibel i det att sådanaregimer per se stryper religiös och politisk kritik, som för dem utgör hotfull och farlig blasfemi.
I Sverige behöver vi nu vitalisera det offentliga samtalet om politik, demokrat och rättsstat idag och i morgon.
Läs även: Komikern Fredrik Andersson dödshotad av islamister
Ulf Lönnberg
Samhällsdebattör som driver bloggen Svensk religionspolitisk debatt