Svenskt Näringslivs Jan-Olof Jacke tycks ha tappat intresset för kärnkraft och vill istället ha satsningar på miljöskadlig och ineffektiv vindkraft. Genom att nappa på klimatrörelsens narrativ får man en irrelevant opinionsbildning som inte gagnar näringslivet, och det är hög tid att släppa sargen såväl som lägga ner organisationen, skriver Magnus Lagerkvist.
På Svensk Vindenergis konferens Vind 2022 uttalade vd på Svenskt Näringsliv Jan-Olof Jacke att kärnkraften kan och ska man glömma. Vattenfall ska inte arbeta för mer kärnkraft. Vindkraften är i stället enligt Jacke en ”viktig komponent” i energiförsörjningen. Men det är bara ett av flera problem med vindkraften – det blåser normalt inte när man behöver den som bäst. Något vi har upplevt och får uppleva. Den levererar i bästa fall cirka 40 procent av tiden.
Läs även: Största vindkraftsprojektet planeras i Bottenhavet
Vidare är det så att vindkraftverken är en stor miljöbov. Vingarna på verken släpper ifrån sig två ton plastgranulat per vinge på tio år. Det blir sex ton per vindkraftverk. Fiskarna i Östersjön och Nordsjön har så mycket plast i sig att det påverkar deras fortplantning negativt. Kor på nordvästra Jylland i Danmark har blivit klassade som otjänlig människoföda på grund av all plast som de fått i sig som blåst in från havet från vindkraftverken. Många vindkraftverk har förbrukat mer energi fram till dess att de kommit på plats än de kommer att leverera under sin livstid.
Jan-Olof Jacke skriver i DI (10/4) att Sverige måste återta ett globalt ledarskap för att förstärka övergången till ett fosilfritt samhälle. Nu har han tagit kärnkraften till sitt hjärta igen efter ett knappt halvår.
Som den oerfarna opinionsbildare Jacke är så tror han att om man blir mer miljöpartistisk än miljöpartisanerna i alla partier så får Svenskt Näringsliv större inflytande. (S) skrattar bakom hans rygg och regeringen tycks ducka. Några inom SD vågar ifrågasätta men det behövs mer. Klimatfrågan är en myt men eftersom ingen läst på så låter man miljörörelsen behålla sitt problemformuleringsföreträde.
Några fakta ur den förödande faktamängd som finns:
- Koldioxiden i atmosfären är 0,037 procent – 0,5 procent alkohol i öl betraktas som alkoholfri. Kan någon belägga att det skulle värma jorden och skapa katastrof? Den största ”växthusgas” vi har är vanliga moln. De utgör 2–3 procent och har alltid funnits. Kväve är 78 procent, syre 21 procent och Argon 0,9 procent.
- Koldioxid pumpas in i växthus för att det ska växa bättre till en halt av 1 000–1 500 ppm. CO2 i atmosfären är 415 ppm.
- Temperaturen på jorden har minskat 6 grader under de senaste 5,5 miljoner åren. Kortsiktiga variationer finns men trenden är klar (mätt genom bland annat sedimentkärnor i Antarktis plus många andra mätningar). Kort sikt kan vara långa perioder. Lilla istiden startade i slutat av 1200-talet och varade till början av 1800-talet. Värst var det 1560 till 1710. 1658 tågade Karl X Gustav över Stora Bält med sin armé.
- 2009-11-17 fick datasäkerhetsföretaget Tomline av misstag 13 års mailväxling mellan brittiska och amerikanska klimatforskare med anknytning till IPCC. Dessa visade att man försökt visa att CO2-halten i atmosfären varit jämn de senaste 1 000 åren för att sedan öka de senaste decennierna. Man hade tagit bort vikingatidens värme, Lilla istiden och den avstannande uppvärmningen efter 1940. Beträffande nedgången på 1900-talet mailade man varandra för ”att dölja” nedgången då det försvagade budskapet.
- ”Alla” forskare som varit eniga om den kommande katastrofen visade sig vara mellan 0,5 procent och 3,6 procent av alla tillfrågade (Illinois 2009; Andregg 2010; Cook 2013).
Läs även: Näringslivstopp: ”Vindkraften sänker marknadsvärdet”
Svenskt Näringsliv är inte till gagn för näringslivet. Det är en dyr och ineffektiv organisation. Jag har försökt hjälpa flera ordföranden i organisationen, men de har gett upp. Som en av ordförandena sa till mig: ”Näringslivets löner och den värsta byråkratins inkompetens.” Jag tror man här kan lägga till cynism som möjligen gagnar organisationen men inte dess medlemmar. Leif Östlings tid som ordförande hade kunnat bli en nytändning och positiv förändring, men några stora ”fina” medlemsföretag såg till att han i stället kastades ut. Detta för att han undrade vad han fick för sina skattepengar. En ytterst relevant fråga som företagen bör driva.
Det finns dessutom på nära håll en förebild som fungerar utmärkt och levererar resultat. Det är Stockholm/Uppsala Handelskammare. Förändringen började där när Peje Emilsson blev ordförande och rekryterade Maria Rankka som vd. Framgångarna har fortsatt med Urban Edenström som ordförande och vd Andreas Hatzigeorgiou. Svenskt Näringsliv hade chansen att rekrytera Maria Rankka när hon slutade på Handelskammaren, men det sjabblades bort. Förmodligen var personalen starkt emot.
Problemet med många som Jacke, som kommer från näringslivet och går till en opinionsbildande roll, som det ju är att vara vd för Svenskt Näringsliv, är att man måste ha opinionsbildande och politisk kompetens. Det vill säga veta hur man driver opinion och hur man ska prioritera sina frågor som man går ut med. I stället – där Jacke är ett bra dåligt exempel – är man ofta väldigt politiskt naiv och väljer då att vara mer politisk åt ett håll än politikerna som man tror att politiken/regeringen gillar. Vidare är det förvånande hur lite man kan, som i Svenskt Näringslivs fall med en stor och välbetald organisation. Det gäller kärnkraften, vindkraften, thorium, klimatfrågan, råvarufrågor och annat.
Det är fint att vara vd och styrelseordförande i Svenskt Näringsliv, åtminstone tror många som är eller har varit det att det förhåller sig så. I de framgångsrika företagen bryr man sig idag inte och ägnar sig åt sin branschorganisation. En fråga som har kommit upp under ganska lång tid är att det inte var bra att slå ihop Svenska Arbetsgivarföreningen och Industriförbundet. Opinionsbildning och förhandling bör ej ligga i samma organisation, vilket många idag håller med om. Det ger företag ytterligare ett skäl att flytta verksamheter från Sverige.
Här vågar/vill inte Svenskt Näringsliv ta något initiativ. När en utveckling för en organisation länge har gått åt fel håll är det bättre att lägga ner den. Lägg ner Svenskt Näringsliv. Starta ett nytt SAF och Industriförbund. Det är dags för Jacob Wallenberg, som så eftertraktat att bli ordförande i Svenskt Näringsliv, att visa handlingskraft och förnuft!
Läs även: DEBATT: Vindkraften är en hälsofarlig klimatbov
Magnus Lagerkvist
CEO & Founder Lagerkvist & Partners