Facebook noscript imageIngvar: ”Den pedagogiska eliten smittades av postmoderna idéer”
Ledare
Ingvar: ”Den pedagogiska eliten smittades av postmoderna idéer”
Martin Ingvar.
Martin Ingvar.

Ledarsidan välkomnar Martin Ingvar, professor och hjärnforskare, som fast kolumnist. Hans första kolumn publiceras i dag och han återkommer därefter var tredje vecka. Här berättar han om vad som gått fel i den svenska skolpolitiken och om hur samhället kommer att påverkas av artificiell intelligens.

Välkommen som kolumnist, Martin Ingvar! Hur skulle du beskriva dig själv?

Forskare och professor med stort intresse för samhällsfrågor. Skrivit mycket över åren omkring frågor rörande lärande, kunskap och vad som ger framgång. Då blir det naturligt att argumentera för bättre skola, bättre sjukvård och framförallt ett samhälle där besluten vilar på systematisk kunskap och vetenskap.

Vilka frågor intresserar dig?

De stora frågorna om hur samhället kan organiseras för att säkra en stabil och hållbar utveckling som vilar på vetenskapens grund.

Du har under många år varit aktiv i skolfrågan och bland annat kritiserat idealet där mindre elever själva söker kunskap medan läraren intar en passiv roll. Var gick den svenska skolpolitiken fel och vad krävs för att få den svenska skolan på rätt väg?

Den svenska skolan och framförallt den pedagogiska eliten smittades av postmoderna idéer som gav en bristande kunskapssyn och baserades på dåligt grundade idéer om hur barnens inlärning fungerar. Det ledde till att färdigheter som läsning, matematiskt resonerande och basfakta närmast försvann. Vi hade världens mest utvecklade läskunnighet, en position som vi tappat helt. Att komma tillbaka på rätt väg handlar om ett samlat omtag där statens beställning måste förtydligas, där kvalitetsmått (varav betygen är en mindre del) förtydligas och redovisas öppet, lärarutbildningen hårdhänt reformeras och där lärarnas förlorade auktoritet återigen kan bli naturlig. Det kommer ta lång tid men om vi inte gör det kommer vi fortsätta att låta över 15 procent av barnen lämna 9:an utan behörighet till gymnasium. Den aktuella debatten om kommunalt huvudmannaskap och friskolekoncerner är viktig och bör leda till förändringar men viktigare är att få ett övergripande system för att se om alla skolor sköter sin uppgift.

Du har intresserat dig för begreppet artificiell intelligens. Vad kommer utvecklingen av AI att få för konsekvenser för människor och samhälle på längre sikt?

Likaväl som man för 20 år sedan inte kunde förutse allt som nätet skulle föra med sig kan vi inte i dag förutse alla effekter av AI. Alla använder redan i dag AI på olika sätt inom service. Tydligt är att det är de lågkvalificerade tjänstemannayrkena som kommer utsättas för konkurrens och det kommer röra sig om stora tal. Vår förståelse av hur arbetslivet ska organiseras kommer utsättas för stora påfrestningar och därmed kommer det bli en stor politisk fråga. Förmögenhetsfördelningen i samhället påverkas och det amerikanska fenomenet att den lågutbildade arbetskraften kommer behöva ta flera jobb för att överleva riskerar att importeras hit. Jag ser ännu inte annat än en väldigt blek politisk diskussion om detta här hemma. De stora tech-jättarnas framfart där inte ens EU verkar kunna sätta emot skövlingen av privat information påminner oss om att detta är en samhällsfråga som kommer jaga oss de närmaste decennierna.

Ledarredaktionen