Det kommunalt ägda bolaget Göteborg Energi var en av dem som jublade när beskedet kom om att Northvolt och Volvo Cars nya batterifabrik läggs i Göteborg. Himlen är däremot inte helt molnfri.
– Min signal är att vi står inför ett krisläge där Göteborg redan runt 2025 kan slå i kapacitetstaket för elnätet. Då är risken stor att vi tvingas säga nej till de nya stora elintensiva investeringar som vi vet finns på gång, säger Alf Engqvist, vd för Göteborg Energi till DI.
Göteborg Energi larmar om att elnätskapaciteten i Göteborg måste byggas ut kraftigt, annars kommer omställningen av transportsektorn och industrin att bli omöjlig att genomföra.
Storföretagen i regionen som bland annat väntas behöva en växande mängd el i sin omställning är bland annat Volvo Cars, AB Volvo och rederiet Stena Line som har planer på eldrivna färjor. Även Göteborgs Hamn räknar med ökat elbehov och drivmedelsföretagen Preems och St1:s i sin övergång till förnybara drivmedel.
– Svenska Kraftnät har förstått behovet, men vi saknar fortfarande de konkreta åtgärderna. Vi vill nu tydligt signalera att det är helt nödvändigt att från nationellt håll stärka elförsörjningen till Göteborg, säger Alf Engqvist till DI.
Läs även: Ny Northvoltfabrik skapar 3 000 jobb i Göteborg – ska minska Volvos beroende av Asien
Läs även: Energiministern utesluter inte nya kärnkraftverk – men fokus på mer vindkraft