Northvolt och Volvo Cars ska bygga en ny batterianläggning i Göteborg. Fabriken som kommer att skapa 3 000 jobb förväntas tas i drift 2025.
Den globala batterimarknaden kännetecknas av begränsningar i utbudet, säger Northvolt och Volvo Cars chefer när de presenterar miljardsatsningen i Göteborg. Företagen kommer att investera runt 30 miljarder kronor i batterianläggningen, enligt ett gemensamt pressmeddelande.
– Vi har säkrat kapacitet genom denna joint venture och fortsätter samtidigt att förlita oss på leveranser från externa partner, säger Javier Varela, chef för teknik och verksamhet vid Volvo Cars under en pressträff.
De fem största bilbatteritillverkarna – CATL, LG, Panasonic, BYD och Samsung – kommer samtliga från Asien. De tillverkar tillsammans mer än 80 procent av världens bilbatterier, enligt siffror från SNE Research.
Byggandet av Torslanda-anläggningen kommer att påbörjas under 2023 och skapa 3 000 jobb. Först kommer ett ledningsteam och en byggnadsgrupp att byggas upp, parallellt med ett forsknings- och utvecklingsteam under årets gång.
– En stor del av dessa personer kommer att komma från internationella kompetenscentra. När produktionsfasen börjar [2025] kommer process- och kvalitetsingenjörer samt logistikpersonal och operatörer att behövas, säger Peter Carlsson, medgrundare och vd vid Northvolt.
I samband med den minskade efterfrågan på förbränningsmotorer måste arbetsstyrkan ställa om och fortbilda sig, tillägger Carlsson.
Läs även: Sverige måste bygga upp ett helt nytt elsystem de kommande åren
Göteborg vann över Gävle, Skövde och Norrköping
Gävle, Skövde och Norrköping ratades när det slutliga utvalet gjordes. Sveriges näst största stad valdes ut på grund av tre faktorer, förklarade Varela.
– Göteborg har infrastrukturen – logistik kapacitet och närheten till [Volvos] bilfabrik – och tillgång till fossilfri energi och arbetskompetens. En stor prioritet är att säkerställa tillgången till fossilfri energi. Diskussioner pågår om utökandet av havsbaserad vindkraft, säger Varela.
Anläggningens potentiella årliga cellproduktionskapacitet på upp till 50 gigawattimmar (GWh), vilket motsvarar batterier till närmare en halv miljon bilar om året. Den kommer att byggas i Torslanda, nära Volvos bilfabrik.
Volvo Cars siktar på att bara sälja elbilar senast 2030. Under januari sålde biltillverkaren knappt 48 000 bilar, varav en tredjedel var elbilar, enligt de senaste försäljningssiffrorna.
Läs även: Bristen: Snabba laddstationer för elbilar saknas i Sverige