Facebook noscript imageEfter nedstängningen – så blev coronaåret för kända Lundarestaurangen
Fokus
Efter nedstängningen – så blev coronaåret för kända Lundarestaurangen
Ruipeng Li och Dinh Trang på Fengsson dumplings house efter restaurangens nya rutiner med munskydd. Foto: Privat.
Ruipeng Li och Dinh Trang på Fengsson dumplings house efter restaurangens nya rutiner med munskydd. Foto: Privat.

Det har snart gått ett år sedan Fengsson dumplings house i Lund valde att stänga ner tillfälligt på grund av smittspridningen av coronaviruset. Bulletin har följt upp hur det gick för restaurangen. ”Vi tappade halva omsättningen”, berättar delägaren Li Feng. 

I februari 2020 följde systrarna Li Feng och Ying Feng, ägarna till lunchrestaurangen Fengsson dumplings house i Lund, noga nyhetssändningarna om det nya coronavirusets spridning. På den tiden var det ännu inte säkert hur smittspridningen skulle utvecklas, framför allt inte här i Sverige.

Men Li Feng, som också är restaurangens vd, agerade förebyggande – och valde att stänga restaurangen, i alla fall tillfälligt.  

– Min restaurang är liten och kunderna kan inte hålla så mycket avstånd. Jag tänkte att jag var tvungen att göra något för att skydda kunder och personal, berättar hon för Bulletin. 

Beslutet om restaurangens nedstängning blev snabbt en uppmärksammad nyhet.

Här i Sverige togs inte smittspridningen på tillräckligt allvar, kommenterade Li Feng i SVT i samband med sitt beslut. Sverige hade redan i slutet av januari haft sitt första bekräftade coronafall, med en ung kvinna från Jönköpingsregionen. Sedan började fler smittade att dyka upp i andra regioner. Li Feng befarade en stor smittspridning. 

”Lund är en internationell stad och många av våra kunder är studenter. Tänk om en kund kommer fram till mig för att ta en beställning, har precis kommit tillbaka från ett drabbat område och bär viruset utan att veta om det”, sade Li Feng då till Kvällsposten.  

Li Feng, före coronapandemin. Foto: Privat.

Nedstängningen av Fengsson dumplings house skulle Li Feng använda till att förbereda verksamheten på en utökad smittspridning, men också för att hitta nya sätt att behålla kunderna på, som att utveckla en beställningsapp. 

Förändrad restaurang

I april 2020 slog Fengsson dumplings house upp portarna igen. Då hade restaurangen varit stängd i en månad. I dag, nästan ett år efter stängningen, står restaurangen kvar, om än i förändrad form. 

– När vi öppnade igen hade vi satt skyddsglas framför kassan, markerat 1,5-metersavstånd mellan sätena och börjat använda munskydd, berättar Li Feng om de nya rutinerna.  

I dag kan mycket av det låta självklart, men var det inte lika mycket i april 2020. Enligt Li Feng var det många kunder som uppskattade restaurangens utökade skyddsåtgärder.  

– Många sa till mig att ”Det är bra att ni använder munskydd när ni jobbar”. 

Att restaurangen var stängd i en hel månad har sin förklaring. Li Feng berättar att det var den tid det tog för henne att få hem de munskydd som hade skickats till henne från utlandet. Det rörde sig om 50 munskydd för Li Feng och hennes tre anställda. 

– Alla som jobbar här tar på sig munskyddet när de kommer in. Vi köpte även in handskar och handsprit, säger hon.  

Utöver detta använder Fengsson dumplings house sig av en luftrenare, som införskaffades långt före coronapandemin.  

– Innan jag startade restaurangen tänkte jag att den vore bra att ha mot bakterier eller mygg. Vi brukade starta maskinen en gång i veckan. Nu gör vi det varje dag efter stängning, säger Li Feng.   

Fem systrar från Kina

Coronavirusets framfart har dock inte bara lett till en pandemi utan även till en ekonomisk kris världen över. Restaurangbranschen har drabbats särskilt hårt och Fengsson dumplings house är inget undantag.  

Ying Feng, delägare till Fengsson dumplings house och syster till Li Feng, före coronapandemin. Foto: Privat.

– Det har påverkat oss. Vi tappade halva omsättningen och det var ganska svårt att betala räkningarna. Det var jobbigt. En anställd fick också sluta, berättar Li Feng. 

Före coronakrisen jobbade restaurangen på ”för fullt”, säger hon, men nu har arbetstiden minskat för de anställda. Men trots halverad omsättning har Fengsson dumplings house inte ansökt om omställningsstöd.  

– Jag hade svårt att förstå reglerna för stödet och jag ville försöka klara mig själv, säger Li Feng.  

Men nu har hon börjat se ljusare på framtiden igen tack vare de pågående vaccinationerna. Till sommaren hoppas hon att folk börjar gå ut igen, som de gjorde före pandemin. Under tiden har Fengsson dumplings house satsat på att måla och inreda lokalerna. Och den tidigare nämnda appen, som restaurangen skulle utveckla, finns nu som en webbsida för mobiltelefoner. 

– Det är inte många som har använt den. Det kan bero på att vi arbetar snabbt. När en kund kommer till oss och beställer får de maten inom en minut. Men om någon vill använda den är det bra för oss. Det sparar tid och minskar smittrisken.  

Namnet på webbsidan är 5flowerdumpling – väsentligt annorlunda än namnet på restaurangen, där ”Fengsson” har hämtats från Li Fengs efternamn. Men även namnet på webbsidan grundar sig i en personlig historia.

– Min mamma födde fem döttrar men inga söner. I Kina, där jag kommer ifrån, finns det en gammal film som heter ”Five Golden Flowers”, som handlar om fem systrar som arbetade lika hårt som männen. Därför kallas de familjer som har fem döttrar för five flowers. Jag är den fjärde flowern, avslutar Li Feng. 

TEXT: Ana Cristina Hernández

Ana Cristina Hernández

Reporter på Bulletin. Har tidigare skrivit om näringsliv och politik för Svenskt Näringslivs redaktion.