De 3,51 miljarder kronor som avsatts som klimatbonus till elbilar i årets budget är redan upptingade. Utbetalningarna kommer att stoppas i juli om inga medel skjuts till.
Den sammanlagda storleken på kommande utbetalningar av klimatbonus för elbilar under de närmaste 6 månaderna uppgår i dagsläget till cirka 3,8 miljarder kronor. De överstiger därmed det anslag på 3,51 miljarder Transportstyrelsen fått för utbetalningar av bonus under årets gång.
– Om vi ska kunna fortsätta betala ut klimatbonusar under året behöver vi därför ett tillskott i medel. Vår prognos pekar på att utbetalningarna behöver stoppas i början av juli utan tillskott av medel, skriver Transportstyrelsen till Bulletin.
Klimatbonusen betalas ut tidigast sex månader efter första påställningsdatum, beroende på om Transportstyrelsen har medel tillgängliga för utbetalning. Om så inte är fallet köas bilen upp och utbetalningarna tas upp igen när myndigheten får nya medel.
Miljö- och klimatminister Annika Strandhäll (S) sade i en intervju med Göteborgs-Posten i lördags att hon ”har inga besked om ytterligare pengar att ge i nuläget, men vi tittar på denna fråga”.
Enbart i januari betalades runt 655 miljoner kronor ut i klimatbonus till mer än 1 530 bilägare, enligt myndighetens hemsida.
Klimatbonusen nyttjas mest av företag
En utredning uförd av Riksrevisionen 2019 å Transportstyrelsens vägnar visade att ”87 procent av klimatbonusarna betalades ut till företag och att 47 procent av mottagarna (både företag och privatpersoner) hade en folkbokföringsadress i Stockholm stad”, skriver Transportstyrelsen.
Klimatbonusen får högst motsvara 25 procent av bilens nypris, med ett tak på 70 000 kronor om elbilen eller vätgasbilen (med nollutsläpp) är tagen i trafik den 1 april 2021 eller senare, enligt myndighetens hemsida. För övriga bilar, till exempel laddhybrider, minskar bonusen för varje gram koldioxid som klimatbonusbilen släpper ut.
Läs även: Fem procent av Sveriges personbilar nu laddbara