De utsatta områdena Rosengård, Holma och Kroksbäck är områden som inte har tillgång till elsparkcyklar. Förklaringen från företag är bland annat att områdena är farliga för deras anställda, samtidigt är många i området missnöjda och hänvisar till fördomar om utsatta områden, rapporterar Sydsvenskan.
Många ungdomar i Malmö kan ta elsparkcykeln hela vägen till sin port, men ungdomar i exempelvis Rosengård måste parkera elsparkcykeln utanför området. Rosengård är en så kallad röd zon och är helt utesluten från elsparkcykelföretagens verksamhet. För områdena Holma och Kroksbäck får man bara parkera på utvalda ställen, skriver Sydsvenskan.
Fördomar om förortsbarn
Två ungdomar från Rosengård berättar för Sydsvenskan om sina åsikter om förbudet.
– Jag tror det är så för att de anser att förortsbarn är problematiska. Att de kommer ta sönder elsparkcyklarna, alltså att de inte kan sköta sig, säger Selma Abdi, 18 år, till Sydsvenskan.
– Det är säkert vissa som förstör sparkcyklarna, sen drar de alla över en kam, säger Faisa Ali, 17 år, till Sydsvenskan.
Notis i telefonen
När en elsparkcykel åker in i området får föraren en notis i telefonen som meddelar det. Om man lämnar elsparkcykeln där kan det innebära böter, skriver Sydsvenskan som testat en Bolt till Holma.
Läs även: Elsparkcyklister – illa omtyckta i trafiken
Hotade medarbetare och tredjepartsleverantörer
Enligt Vois news desk manager Tobias Persson har Voi stängt ner verksamheten i Rosengård och Holma på grund av incidenter som inträffat i de områdena. De har haft medarbetare och tredjepartsleverantörer som blivit hotade i dessa områden, uppger han till Sydsvenskan.
Läs även: De vill att städer ska anpassa sig efter deras elsparkcyklar