En EU-sponsrad informationskampanj med syfte att öka toleransen för muslimska kvinnor som klär sig i slöja har stoppats efter arga reaktioner från franska politiker. De tycker att kampanjen går emot Frankrikes sekulära värderingar.
I den omtvistade kampanjen ingick bilder i sociala medier som delats upp i två halvor: en halva där en kvinna syns utan slöja och en halva där håret täcks av en hijab. Kvinnorna i slöja har dessutom löst sittande kläder som täcker all hud ner till händerna.
Läs även: Sameh Egyptson: Myten om ”muslimröster” har skadat partierna – och muslimerna
”Skönhet finns i mångfald, såsom frihet finns i hijab”, ”Min huvudduk, mitt val”, samt ”Ge glädje, acceptera hijaben” står det på bilderna, som publicerades av Europarådet, vars verksamhet inte är en del av EU. Projektet har däremot fått 340 000 euro (3,4 miljoner kronor) i bidrag av EU-kommissionen, skriver Politico.
Möttes av fransk ilska
Några dagar efter att bilderna publicerats i sociala medier möttes de av kraftigt negativa reaktioner i framför allt Frankrike. Landets ungdomsminister Sarah El Haïry säger att kampanjen ”chockade (henne) djupt”.
– Det är motsatsen till värderingarna som Frankrike står upp för […] Frankrike har varit tydligt med sitt väldigt starka ogillande av kampanjen, vilket är anledningen till att den stoppades i dag, säger hon till tv-kanalen LCI.
Gabriel Attal, talesperson för den franska regeringen, säger till Financial Times att kampanjen strider mot sunt förnuft ”eftersom man inte ska blanda ihop religionsfrihet med de facto främjandet av en religiös symbol”.
Marine Le Pen, ledare för det starkt invandringskritiska partiet Nationell samling, beskriver initiativet som ”oanständigt och skandalöst”, medan Éric Zemmour – som vissa tror kommer att utmana henne i presidentvalet 2022 – kallar det för ”publicitets-jihad finansierat med era skattepengar”.
Vissa muslimska kvinnor som klär sig i hijab tycker att den franska reaktionen visar bristande respekt för mångfald och rätten att själv välja hur man klär sig i Frankrike, rapporterar BBC.
En talesperson för kampanjen säger i en kommentar till Euronews att syftet med projektet var att ”öka medvetenheten om behovet av att respektera mångfald och inklusion, och att bekämpa hatretorik av alla sorter”.
”Tweeten speglar uttalanden gjorda av enskilda deltagare i ett av projektets workshops, och speglar inte Europarådets eller dess generalsekreterares (Marija Pejčinović Burićs).”
”Vi har tagit bort de här tweetsen medan vi reflekterar kring en bättre presentation av det här projektet.”
Koppling till Muslimska brödraskapet
Workshopen i fråga anordnades i samarbete med Forum of European Muslim Youth and Student Organisations (Femyso), en organisation som anses stå nära Muslimska brödraskapet.
Den före detta socialdemokratiske politikern Omar Mustafa satt 2007 i Femysos styrelse, där han representerade Sveriges unga muslimer (SUM), som 2018 blev av med sitt bidrag från Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor på grund av kopplingar till våldsbejakande och antidemokratisk islamism.
Femysos toppskikt består ”väldigt ofta av barn till seniora medlemmar av de europeiska brödraskaps-organisationerna”, säger Lorenzo Vidino, forskare vid George Washington University och expert på Muslimska brödraskapet, till den franska veckotidningen Marianne.
European Forum of Muslim Women, även det en organisation som anses ha nära band till Muslimska brödraskapet, deltog också i workshopen.
Läs även: Imam i Stockholms största moské spred antisemitisk fatwa