Huvudimamen vid Stockholms största moské har under den senaste tidens väpnade konflikt i Gaza spridit en antisemitisk fatwa som bland annat talar om hur ”judarna plågar islam, dess folk och dess samhälle”. Fatwan förnekar även Israels rätt att existera.
Khaled Ad-Dib arbetar till vardags som huvudimam i Stockholms moské, som drivs av Islamiska förbundet.
Den 16 maj, fyra dagar innan den israeliska armén och Hamas enas om en vapenvila, postar han på sin Facebooksida en 65 år gammal fatwa, som är ett juridiskt utlåtande inom muslimsk rätt.
”Alla människor vet att judarna plågar islam, dess folk och dess samhälle, de allvarligaste plågorna sedan islams begynnelse fram till idag”, står det bland annat.
Uttalandet som återges kommer från den inflytelserika Al Azhar-moskén i Egypten och har senare ersatts av en fatwa som förespråkar dialog, men det nämner inte Khaled Ad-Dib.
Texten som sprids går i stället ut på att fred mellan palestinierna och staten Israel inte är förenlig med islamiska principer: ”Muslimer har inte rätt att teckna avtal med dessa judar som erövrade palestinsk mark och attackerade deras folk, och har tagit deras mark och deras rikedom.”
Det står även: ”Dessa judar har inte rätt att stanna kvar på denna islamiska heliga mark. Alla muslimer bör förenas för att ta tillbaka den här marken till sitt ursprungliga folk.”
Fatwan låg kvar på Khaled Ad-Dibs Facebooksida i flera dagar men hade en vecka senare tagits bort.
Tar inte ställning
Moskédirektör Mahmoud Khalfi säger att han inte känner till fatwan och att han aldrig såg Khaled Ad-Dibs inlägg.
”Vad jag har förstått så delade han fatwan utan någon egen kommentar, sen tog han själv bort den kort därefter när han märkte att inlägget kunde missförstås eller missbrukas”, skriver han i ett mejl.
”Vi har ingen officiell ställning till fatwan, den utgör inte vår eller Khaleds grundinställning och vi har i övrigt inga kommentarer till den”, tillägger han.
Al Azharmoskén i Kairo kan ses som en egyptisk motsvarighet till Svenska kyrkan, det vill säga en sorts statsmoské. Moskén har dessutom i flera århundraden varit ett sunnimuslimskt lärocenter och på 1960-talet fick centret formell universitetsstatus.
Sameh Egyptson, islamolog och doktorand i interreligiösa relationer, har skrivit om Al Azhars religionspolitik under två århundraden i en kandidatuppsats i islamologi vid Lunds universitet.
– Det är löjeväckande att publicera en fatwa som är över 60 år gammal när Al Azhar har ändrat sin inställning till konflikten och valt en fredlig dialog med staten Israel, säger han.
Han menar att Stockholmsimamen har tagit fatwan ur sitt sammanhang, eftersom den utfärdades 1956 då Egypten och Israel befann sig i krig med varandra. Al Azhar har senare godtagit det fredsavtal som länderna ingick 1979.
– Att utnyttja en gammal fatwa för politiska mål, för att hetsa och elda på konflikter, är oansvarigt. De ansvariga bör förklara sig i stället för att komma med sådana kommentarer, säger han.
– Det här är Muslimska brödraskapets ideologi. De vill inte ha något avtal med Israel.
Hamas grundades som en palestinsk förgrening av Muslimska brödraskapet.
Del av Muslimska brödraskapet
Islamiska förbundet driver Stockholms moské och har sitt kontor i samma fastighet. Förbundet är den svenska medlemsorganisationen i Federation of Islamic Organizations in Europe (FIOE), som av forskare anses vara den europeiska paraplyorganisationen för Muslimska brödraskapet.
Enligt Aje Carlbom, biträdande professor vid Malmö universitet, har Khaled Ad-Dib tidigare visat att han har en ideologisk samsyn med Muslimska brödraskapet.
– Han finns intervjuad i en forskningsstudie som gjordes för tre-fyra år sedan. Forskaren intervjuade Ad-Dib, och då säger han att han som imam följer europeiska Muslimska brödraskapets fatwor.
Fatworna som avses kommer från European Council for Fatwa and Research (ECFR), som grundades på initiativ av FIOE 1997. Organisationerna inom FIOE beskriver sig dock inte själva som medlemmar av Muslimska brödraskapet.
– De kan drista sig till att säga att vi ingår i ett nätverk där vi tänker på ungefär samma sätt, och vi har goda relationer med Muslimska brödraskapet, säger Aje Carlbom.
För cirka tio år sedan var den svenska medlemsorganisationen mer öppen med att man följde Muslimska brödraskapets ideologer, tillägger han. På hemsidan nämndes då både rörelsens grundare Hassan al-Banna och den Qatar-baserade predikanten Yusuf al-Qaradawi.
Islamiska förbundet har vid flera tillfällen hamnat i blåsväder efter att ha bjudit in antisemitiska gästtalare. En av dem, Salah Sultan, hade tidigare gjort uttalanden om judiska ritualmord och en judisk världskonspiration när han 2011 bjöds in för att vara huvudtalare vid en konferens.
Bulletin har sökt Khaled Ad-Dib.
Text: Sören Billing
Läs även: De valde att lämna islam: ”Jag var först rädd att straffas av Gud”