Facebook blockerar delningar av material från australiska tidningar, medan Australien är på väg att införa en motsvarighet till EU:s ”länkskatt”.
Orsaken är en konflikt mellan ett antal internationella IT-jättar och Australiens tidningar om marknadsföringsintäkter. Sök- och delningstjänster har erövrat större delen av annonsmarknaden från tidningar, och tidningarna menar att det är tack vare nyhetsmaterial från just tidningarna som exempelvis Google och Facebook tjänar annonspengar. Därför vill de bli kompenserade.
Den statliga myndigheten ACCC (Australian Competition and Consumer Commission) inledde våren 2020 en utredning som kom fram till att maktbalansen mellan IT-plattformarna och nyhetsmedia var så ojämn att nyhetsbranschens lönsamhet hotades. ACCC föreslog en uppsättning förhandlingsregler, som nu håller på att omvandlas till lag, rapporterar The Guardian.
Reglerna är tänkta som ett ramverk för att nå ett ersättningsavtal. Kan parterna inte enas är tanken att en skiljedomare ska träda in. Brott mot regelverket blir straffbart, enligt förslaget med 10 miljoner dollar eller motsvarande 10 procent av företagets årliga omsättning i Australien.
Google förhandlar
IT-jättarnas reaktioner har skilt sig åt, inte minst mellan Google och Facebook. De är, med stor marginal, de största aktörerna på annonsmarknaden – för varje hundradollarsedel som spenderas på internetmarknadsföring går 53 dollar till Google, 28 dollar till Facebook, och övriga 19 dollar till alla andra, enligt Guardian. Tillsammans kontrollerar de båda IT-företagen med andra ord fyra femtedelar av marknaden.
Inledningsvis hotade Google med att ta bort åtkomst till sökfunktioner i Australien, medan Facebook hotade med att ta bort möjligheten att dela länkar. Nu när det australiska parlamentet står i begrepp att godkänna lagen har dock Google valt att i stället sluta avtal med nyhetsmedier.
I onsdags tillkännagav News Corp, Rupert Murdochs mediekoncern, där bland andra amerikanska Wall Street Journal och brittiska The Sun ingår, att ett avtal ingåtts med Google, skriver Associated Press. Tidigare har Google även slutit avtal med Seven West Media, ett stort australiskt medieföretag, och förhandlar med konkurrenten Nine Entertainment och statliga Australian Broadcasting Corp.
– Det pågår förhandlingar med alla de stora spelarna och de små spelarna för tillfället. Det här kommer att hjälpa till att upprätthålla det allmänna intresset för journalism i flera år framöver, säger Josh Fryndenberg, en hög tjänsteman vid finansdepartementet, till Associated Press.
Facebook blockerar
Facebook har valt en mer konfrontativ linje. Blockeringen av nyhetsdelningar gjorde att nyhetsföretags Facebooksidor blev tomma och inlägg från användare som innehållit länkar till nyheter försvann. Inledningsvis drabbades även statliga informationssidor som bland annat håller allmänheten informerad om coronapandemin och bränder.
Ett uttalande från Facebook senare under onsdagen sade att blockeringen inte ska omfatta statliga hemsidor, men ”eftersom lagen inte ger några tydliga riktlinjer för hur nyhetsinnehåll ska definieras, har vi valt en bred definition”, enligt en talesperson för företaget.
Australiens premiärminister Scott Morrison beskriver Facebooks agerande som ”arrogant” och ”en besvikelse”.
”Dessa handlingar bekräftar bara den oro ett ökande antal länder uttrycker för hur IT-jättar beter sig, som tror att de är större än regeringar och att reglerna inte borde gälla dem. De må förändra världen, men det betyder inte att de styr den. Vi kommer inte att låta oss skrämmas av IT-jättars försök att utöva påtryckningar mot vårt parlament”, skrev Morrison på sin Facebooksida.
En lukrativ bransch
Facebook har tidigare försökt göra gällande att den ekonomiska vinsten av att göra det möjligt för användarna att dela nyhetslänkar är begränsad. En annan bild ger Microsofts chefsjurist Brad Smith, som nyligen uttryckte sitt stöd för det australiska lagförslaget.
”Som vi vet utifrån vår egen erfarenhet med Microsofts söktjänst Bing, är tillgången till färsk, bred och djup nyhetsbevakning viktig för att upprätthålla användarnas engagemang”, skrev han i ett blogginlägg.
De avtal Google har förhandlat fram under sin egen avtalsmodell, News Showcase, bedöms mycket riktigt vara värda stora summor pengar. Enligt finansbolaget JP Morgans uppskattning kan Seven West Media få ut mellan 40 och 69 miljoner australiska dollar (motsvarande 258–445 miljoner kronor) på sitt avtal, rapporterar Associated Press. Det ger en fingervisning om hur mycket nyhetsmedias produktion är värd för IT-jättarna.
Franskt avtal
I EU håller ett liknande system på att implementeras. I april 2019 röstade EU-parlamentet igenom ett upphovsrättsdirektiv, vars artikel 15 innebär att webbplattformar som länkar till nyheter måste betala medieföretaget. Detta har ofta kallats ”länkskatt”, även om det tekniskt sett inte är någon skatt.
Medlemsländerna ska implementera direktivet senast 7 juni i år, men enligt Svenska Journalistförbundet kommer det förmodligen att ta längre tid eftersom EU-kommissionens arbete med att ta fram tolkningsunderlag drar ut på tiden.
Precis som i Australien försöker Google förekomma lagstiftningen. För ett par veckor sedan skrev Google avtal med APIG (Alliance de la presse d’information generale), en lobbyorganisation som företräder majoriteten av de stora franska tidningarna. Enligt Reuters kommer Google att betala sammanlagt 22 miljoner dollar (cirka 183 miljoner kronor) om året i tre års tid till 121 nationella och lokala nyhetsmedier. Därutöver betalar Google ytterligare tio miljoner dollar i utbyte mot att medieföretagen under samma tidsperiod undviker åtal i copyright-frågor.
Text: Bulletin/Nyhetsredaktionen