Facebook noscript imageFler cocktails under pandemin
Ekonomi
Fler cocktails under pandemin
Sommardrinkar. Foto: Matthew Mead
Sommardrinkar. Foto: Matthew Mead

Spritdrycker har sålt mer än någonsin och mest av samtliga livsmedelkategorier. Försäljningen av sprit har ökat med drygt 20 procent till 9,6 miljarder kronor, visar nya siffror från Statistiska Centralbyrån.

Försäljningen av alkoholhaltiga drycker inklusive sprit, har ökat med 13 procent till drygt 49 miljarder kronor. Och då har försäljningen av öl ökat med nästan 13 procent och försäljningen av vin med drygt tio procent.

Ökningen förklaras främst av ökad konsumtion. Priserna steg med 1,2 procent under förra året, medan den sålda volymen steg med 11,7 procent, säger Daniel Wester, statistiker på SCB.

Men den stora ökningen i försäljningen av alkohol kommer med en brasklapp enligt SCB: Det är inte säkert att förbrukningen ökat i samma utsträckning.

– I vanliga fall ger statistiken om alkoholförsäljningen inte hela bilden av den faktiska förbrukningen av alkohol i Sverige eftersom en betydande andel köps utanför Systembolaget, via gränshandel och illegal handel. Men under pandemin antas de köpen ha minskat radikalt, säger Daniel Wester.

Bulletin har tidigare redogjort för att under pandemins dödligaste månader, när gränsen till bland andra Danmark var stängd, ökade Systembolagets skatteintäkter med 1,4 miljarder kronor.

Försäljningen i de län som gränsar till Danmark ökade med 30 procent mellan april 2020 och mars 2021 (när gränsen var stängd), jämfört med mars 2019–februari 2020 (när den var öppen).

Inga bussresor till Tyskland

– Förklaringen till den ökade spritförsäljningen är i högsta grad att gränshandeln inte har fungerat, människor har inte rest. Konsumtionen av stora populära spritmärken i Sverige kan ibland vara så mycket som upp till 50 procent privat import, säger Eric Berntson, vd för Berntson Wine and Spirit, och med 40 års erfarenhet av branschen.

– Före pandemin organiserades inköpsresor, ofta per buss, ner till Tyskland. Och sprit är den lönsammaste produkten för en enskild person att köpa utomlands, dels på grund av den höga skatten, dels på grund av att en spritflaska inte är så skrymmande.

Eric Berntson, som importerar bland annat rom, har märkt en skillnad i svenskarnas alkoholkonsumtion.

– Vi märker att amatörbartendern har vaknat till liv. Intresset för cocktails har ökat, ofta med gin och rom som bas.

Vad händer när pandemin väl ebbat ut?

– Frågan är hur myndigheterna agerar då. Om spritskatten skulle höjas kommer Systembolagets försäljning att minska igen motsvarande uppgången under förra året.

Tror du att hembränningen kommer att öka?

– Hembränningen har blivit lite av en hobby och det är möjligt att den också ökar. Det är fritt att brygga öl hemma och det kan ha ökat intresset även för hembränning.

Thomas Hansen, vd för Nynäshamns Ångbryggeri i Nynäshamn, noterar att försäljningen har styrts om från restauranger till Systembolaget.

– Alla våra produkter har ökat i försäljning hos Systembolaget. Vi var rädda för en generell minskning eftersom det kom restriktioner som stängde vår marknad på restaurangsidan. Men vi lyckades ändå öka vår totala försäljning under 2020.

Mer godis än frukt

Försäljningen av alkoholhaltiga drycker ingår i kategorin ”livsmedel och drycker” vars försäljning ökade med 20 miljarder kronor förra året jämfört med 2019. Ökningen på drygt sex procent är den största ökningen under 2000-talet. Totalt såldes livsmedel och drycker för 326,9 miljarder kronor i Sverige under 2020.

Ökningen i livsmedelsförsäljningen har generellt sett sedan 2020 varit större än vad som kan motiveras av befolkningsökningen. Under 2020 såldes drygt sex procent mer livsmedel under det att befolkningen ökade med 0,5 procent till 10 379 295 invånare. Per svensk uppgår försäljningen av livsmedel och dryck till 31 276 kronor per år.

Sötsaker sålde för nästan 35 miljarder kronor under 2020, en ökning med drygt en procent. Och frukt sålde för drygt 22 miljarder kronor, en ökning med nästan åtta procent. Men trots detta är försäljningen av godis per person betydligt högre än försäljningen av frukt. Veckoförsäljningen av godis uppgår till 45 kronor per person och motsvarande siffra för frukt är 31 kronor.

Under pandemiåret verkar svenskarna ha ätit mer mat, eventuellt druckit fler spritdrinkar och trots att de köpt något mer frukt så är de fortfarande gottegrisar.

Läs även: Smyghöjningen av alkohol- och tobaksskatten sågas

Margaret von Platen