Stockholmsmoskén har haft en särställning för islamistiska rörelser associerade med Muslimska brödraskapet som etablerat sig i Sverige, skriver Johan Westerholm, författare till boken Islamismen i Sverige.
Dr Israa Ali vid Egyptian Center för Strategic Studies, ECSS, menar i sin senaste studie, från april 2021, av Muslimska brödraskapet, att detta nätverk numera etablerat sig i Europa permanent. Ali hänvisar till internationella studier och pekar på utvecklingen i främst Storbritannien och Nederländerna, hur Brödraskapet etablerat nätverk av skolor som kontrolleras och övervakas av Brödraskapet i ett alltmer centraliserat ledarskap.
Behovet av ett på sikt mer centraliserat ledarskap beskrevs i ”Priorities of the Islamic Movement in the Coming Phase” (1992) av Brödraskapets andlige ledare Yussuf al-Qaradawi vilket nu dr Israa Ali följer upp.
Det brittiska och det nederländska utbildningssystemet och skolstrukturen liknar i allt väsentligt det svenska vilket fått till följd att även Brödraskapets svenska nätverksstruktur följer dessa länders.
Nätverket av svenska islamistiska skolor har tidigare granskats och presenterats av stiftelsen Doku med Magnus Sandelin och Sofie Löwenmark. Men tidigare har inte skolstrukturens plats i Muslimska brödraskapet kunnat presenteras.
För att kunna redogöra för denna struktur och var den kan placeras måste klockan vridas tillbaka till 1993 och Ringvägen 137 där Islamiska Föreningen i Stockholm etablerade sig i en källarlokal som moské.
Verksamheten vid denna moské är dokumenterad i tidskriften Nyhetsmagazinet, föregångare till Världen Idag och beskrevs som en starkt radikal och radikaliserande miljö med nära ideologiska band till terrororganisationen Hamas.
En av moskéns företrädare var vid den tiden den tidigare centerpartistiske politikern Mahmoud Aldebe, vid tiden ordförande för Sveriges Muslimska Råd och talesperson för Islamiska Förbundet i Sverige, IFiS, som grundades 1995, och där moskén på Ringvägen utgjorde förbundets verksamhet i Stockholm.
1996 förvärvade Islamiska Förbundet i Stockholm Katarinastationen, Södermalms elverk, och kunde flytta in i lokalerna 2000. Brödraskapets andlige ledare Yusuf al-Qaradawi deltog i juni 2003 i en konferens som hölls i Stockholms moské som hade anordnats av Islamiska förbundet i Sverige.
Mahmoud Aldebe tvingades senare avgå från sina poster då han kopplats för intimt med det Muslimska brödraskapet.
Men efter att han tvingats bort från sina poster som talesperson för Islamiska Förbundet i Sverige och ordförande för Sveriges Muslimska Råd, har Aldebe publicerat en komplett redogörelse för Brödraskapets organisation i Sverige på arabiska riktad mot en arabisktalande publik.
På föreningen al Noors hemsida publicerar Aldebe i juni 2013 en beskrivning som inte bara pekar ut Islamiska Förbundet i Sverige, där han tidigare var talesperson, som Muslimska brödraskapets sammanhållande organisation i Sverige.
Aldebe pekar även explicit ut Stockholms moské som centralpunkt för verksamheten där Stockholms moské har ett särskilt uppdrag att ”övervaka” alternativt ”handleda” moskéerna i Malmö och Göteborg samt de övriga organisationer som ingår i nätverket. I linje med al-Qaradawis riktlinjer från 1992.
En organisation som namnges som ingående i Muslimska brödraskapets nätverk i Aldebes presentation och som övervakas eller handleds är Sveriges Islamiska Skolor. Ordförande för Sveriges Islamiska Skolor är den tidigare moderate riksdagsledamoten Abdirizak Waberi som även tidigare varit ordförande för just IFiS. Det som av Aldebe beskrivs som det sammanhållande organisatoriska elementet för Brödraskapet.
Att Stockholms moské har denna särställning och roll inom Muslimska brödraskapet som Aldebe beskrev den 2013 styrks dessutom av dess nuvarande imam, Mahmoud Khalfi, som 2014 i tidningen ETC samt Tunis News menade att ”det var väl känt att moskén valt Brödraskapets ideologi som inriktning”.
Sammantaget, med de observationer som gjorts av forskare som Magnus Ranstorp, Aje Carlbom, Sameh Egytpson men även fristående journalister såsom Magnus Sandelin och stiftelsen Doku, styrks nu bilden av dels Brödraskapets centraliserade svenska struktur, helt i linje med dess andlige ledares Yussuf al-Qaradawis anvisningar, dels att Stockholms moské utgör centralpunkten för den svenska verksamheten.
Allt styrkt med Brödraskapets, eller dess företrädares, egen dokumentation som grund.
Johan Westerholm är chefredaktör för Ledarsidorna.se och har skrivit boken Islamismen i Sverige.
De åsikter som framförs i krönikan är skribentens egna.