I slutet på 2021 skickades ansökan in till mark- och miljödomstolen – tidigare i juni kom svaret. Flagship one, Sveriges första storskaliga anläggning för grönt elektrobränsle, får byggas i Örnsköldsvik. Samtidigt har man fått ett bidrag på 155 miljoner kronor.
Sveriges första storskaliga anläggning för grönt elektrobränsle är blir snart verklighet. Tidigare i juni kunde mark- och miljödomstolen i Umeå meddela att Flagship one får bygga sin anläggning i Örnsköldsvik.
Anläggningen, som beräknas generera 50 000 ton elektrobränsle, återvinner koldioxid och kombinerar det med grönt väte, framställt av förnybar el och vatten. Produkten blir det gröna elektrobränslet elektro-metanol.
”Det här är ett viktigt delmål för Flagship one och för vår ambition att leverera grönt elektrobränsle till sjöfartsbranschen inom en snar framtid”, skriver Flagship Ones vd och grundare Claes Fredriksson i ett pressmeddelande.
Investeringsbidrag
Företaget bakom Flagship one, Liquid Wind, har beviljats investeringsbidrag på 151 miljoner kronor från naturvårdsverkets investeringsprojekt Klimatklivet. Klimatklivet har flera samarbetspartners i form av Alfa Laval, Carbon Clean, Haldor Topsoe, Siemens Energy, Uniper och Worley, enligt ett tidigare pressmeddelande.
– Investeringsbidraget ger Liquid Wind en fantastisk möjlighet att snabbt implementera den första av många anläggningar. Det ger oss möjlighet att utnyttja resurser som redan finns i Sverige för att producera ett bränsle som ersätter fossila, importerade bränslen idag. Med e-metanol som ersättning kommer koldioxidutsläppen att minska med över 90 procent. Det positiva beslutet från Naturvårdsverkets Klimatklivet gör att Liquid Wind och våra samarbetspartners kan accelerera omställningen mot gröna bränslen, sade Claes Fredriksson då.
Härnäst väntar projektet Flagship two, ett liknande projekt som tar plats i Sundsvall.
Läs även: Skjutning på nattklubb i Marbella - kvinna avliden