Efter att Coop drabbats hårt av en hackerattack har deras butiker tvingats hålla stängt under flera dagar. Nu meddelar butikskedjan att man jobbar intensivt för att återhämta sig och att cirka femhundra butiker väntas hålla öppet under onsdagen.
Matvarukedjan Coop drabbades under förra veckan av en cyberattack som föranledde att butikernas kassasystem slutade fungera. På grund av detta har flera av deras butiker hållit stängt de senaste dagarna.
I ett pressmeddelande skriver nu butikskedjan att man under början av veckan har arbetat intensivt för att återöppna sina butiker runt om i landet.
– Det öppnar fler butiker för varje timme, vi har ett hundratal tekniker som är ute, säger Helena Esscher, pressansvarig på Coop.
Läs även: Coopbutiker låsta efter global utpressnings-it-attack
Det meddelas att uppemot femhundra butiker kommer att hålla öppet under onsdagen. I ett hundratal av dessa butiker kommer betalning att ske via deras app Scan & Pay samtidigt som ett arbete pågår för att byta ut de ordinarie kassasystemen som slutat fungera.
”Jobbat dygnet runt”
Esscher kan inte ge någon prognos för när samtliga butiker kommer att vara öppna men det kan ta tid att åtgärda problemen eftersom alla system måste återställas manuellt.
– Vi måste starta om servrar och kassor manuellt i butik. Det är ett omfattande arbete som sker, säger hon och fortsätter:
– Det har skett väldigt effektivt, vi har jobbat dygnet runt.
Fler butiker med uppdaterade och fungerande kassasystem fortsätter att återöppnas men Coop skriver även att tillfälliga avvikelser fortfarande kan återkomma.
Vad gäller de ekonomiska förluster som butikskedjan drabbats av uppger Esscher att det är för tidigt att svara på den frågan.
– Just nu är vi fullt upptagarna med att lösa problemen så det har vi inte hunnit sätta oss ner och titta på, men det är klart att det är väldigt allvarligt.
Amerikanska leverantören attackerades
Problematiken med kassasystemen kunde kopplas till det amerikanska mjukvaruföretaget Kaseya som utsatts för en så kallad ransomwareattack. Attacken påverkade flera företag internationellt och i Sverige. Bland annat har även kassasystem i SJ:s bistrovagnar samt hos Shells bensinmackar drabbats.
En ransomwareattack innebär att hackare placerar skadlig mjukvara som låser ett företags it-system. Sedan krävs företaget på en lösensumma i utbyte mot att systemet åter ska låsas upp.
Hackergruppen Revil tog på sig attacken och har enligt uppgift krävt motsvarande sexhundra miljoner kronor av Kaseya i lösensumma.
Läs även: Cyberattacken: Hackare kräver hundratals miljoner kronor