Facebook noscript imageHandelskammare: Infrastrukturen runt Arlanda måste rustas upp innan Bromma stängs
Ekonomi
Handelskammare: Infrastrukturen runt Arlanda måste rustas upp innan Bromma stängs
Foto: Jonas Ekströmer/TT
Foto: Jonas Ekströmer/TT

Väg- och järnvägsinfrastrukturen kring Arlanda är nära bristningsgränsen. Därför bör bland annat Arlandabanans kapacitet dubblas och busstrafiken prioriteras, skriver Stockholms Handelskammare i en ny rapport om flygplatsens utveckling.

Inför regeringens utredning om Arlandas utveckling som skall presenteras senast den 15 juni lanserar Stockholms Handelskammare rapporten ”Satsa på Arlandas omkringliggande infrastruktur” där redovisar ett flertal förslag på åtgärder. De bör genomföras innan Swedavias tillstånd för Bromma flygplats verksamhet med Stockholms stad löper ut 2038.

– Infrastrukturen kring Arlanda är en stor utmaning för flygplatsens expansion. Vårt utbyggnadsförslag består av tre etapper varav den först bör inledas skyndsamt, säger Carl Bergkvist, näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare under ett seminarium.

Handelskammaren vill att den nuvarande trafikeringen av Arlanda Express av A-Train avslutas, då den anses vara både dyr och spärrar spår för andra tåg. A-Train har för närvarande en ensamrätt på tågtrafiken till Arlanda fram till 2050.

– Arlandabanan är nyckeln till resorna till och från flygplatsen. Om kapaciteten låstes upp skulle antalet sittplatser kunna öka från 3 500 till 7 000 per timme, samtidigt som flera nya direktlinjer från hela Mälardalen kan öppnas. Dessutom kan priset för tågresorna sänkas radikalt mot dagens läge, säger Bergkvist.

Handelskammaren beräknar att ett utköp av A-Train skulle kosta 4 miljarder kronor. Ett alternativ vore en årlig ersättning på runt 300 miljoner kronor till företaget, som är majoritetsägt av två australiensiska fonder. En statlig kinesisk fond äger resten, 37,5 procent.

Gyllene läge att utveckla Arlanda

Det har de senaste åren funnits politiska låsningar avseende Arlandas utveckling. Situationen förändrades över natt när Miljöpartiet valde att lämna regeringen i november.

– Vi befinner oss i ett bättre läge än på länge. Vi hoppas nu att de ansvariga politikerna fångar upp denna möjlighet, säger Bergkvist.

I senare etapp, runt 2030, önskar Stockholms Handelskammare att bussarna till och från Arlanda prioriteras. Då måste E4:an som leder dit breddas.

– Läget är som värst söder om Arlanda, mellan Upplands-Väsby och flygplatsen. E4:n måste akut breddas, understryker Swedavias direktör för strategiska initiativ & innovation Fredrik Jaresved.

– De olika transportslagen [tåg, bil, buss] är olika instrument. Det räcker inte att en av dem fungerar. De måste alla kopplas ihop [så att trafiken till och från Arlanda flyter på], tillägger Jaresved.

Läs även: Miljöpartiet vill förbjuda kortare flygresor

Oklar finansiering

Hur alla dessa förslag skall finansieras förblir oklart. Trafikverkets regionchef i Stockholm Helena Sandberg påpekar att man inte kan räkna med heltäckande statliga anslag.

– Man måste hitta lösningar, jobba med intäkter eller avgifter som styrs av efterfrågan. Men utbyggnaden av busstrafiken kan gå snabbt, om den politiska viljan finns, säger Sandberg.

Socialdemokraternas oppositionsborgarråd i Stockholm Jan Valeskog vill inte diskutera Arlandafrågor före höstens val.

– Det kommer att bli mycket lättare efter valet, menar Valeskog.

Läs även: Trafikverket ombeds tidigarelägga järnvägssatsningar i norra Sverige

Dorothée Enskog