Från och med 2025 inför det rödgröna styret i Stockholms stad en miljözon i centrala Stockholm där bensin- och dieselbilar är förbjudna. Här är gatorna du måste undvika om du vill slippa böter.
Planerar du att shoppa på NK efter nyår nästa år och tänkte parkera i Gallerians garage? Då kan du få problem – i alla fall om du är ägare till en bensin- eller dieselbil.
Det klassiska varuhuset ligger nämligen inom det område som Stockholms stad valt att kalla miljözon 3.
Miljözonen kommer att ligga i området innanför Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen och omfattar totalt cirka 20 kvarter.
Förslaget om att inrätta en miljözon klass 3 ingår i de rödgröna styrets budget för 2024.
Syftet är enligt stadens hemsida att förbättra luftkvaliteten, snabba på elektrifieringen samt uppnå målet om att bli en fossilfri innerstad 2030. De rödgröna partierna i form av S, V och MP som styr i Stockholms stad planerar framöver att utvidga miljözonen till 2025.
Verksamheter som har ingång mot dessa vägar och inte behöver köra in i området påverkas inte av miljözonens regler. Det gör inte heller personer som framför motorcykel eller moped.
– Jag vet inte riktigt hur de har tänkt för det är hur mycket företag och affärer som helst behöver att folk kommer dit, säger Silvia Hammarberg till Sveriges Radio.
Polisen får i uppdrag att bötfälla alla bilister som bryter mot de nya reglerna. Men parkeringsvakter kan komma att komplettera polisen i arbetet. Det konstaterade trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) i somras. Bötesbeloppet har fastställts till 1 000 kronor, enligt Helene Boström Thomas, presstalesperson vid polisen.
Göteborg är positiva
I Göteborg där S, V och MP styr i minioritet vill man även införa miljözon. Enligt Karin Pleijel, kommunalråd med ansvar för miljö och klimat i Göteborg samt gruppledare för Miljöpartiet, dör cirka 300 göteborgare i förtid på grund av dåligt luft. Hon säger även att många förskolor och barn exponeras för den dåliga luften.
– Det är viktigt att vi tar miljön och göteborgarnas hälsa på allvar, säger hon.
Christoffer Fjellner, oppositionsborgarråd och gruppledare för Moderaterna i Stockholms stad, tycker inte att beslutet är en bra idé. Han ser dock fram emot Stockholm som Sveriges första fossilfria stad 2030.
– Jag är inte emot principen att man inför den här typen av zoner. Men att göra det på det sätt man gör i Stocholm med väldigt kort varsel och att man väljer några få slumpvisa kvarter i Stockholms innerstad är mer symbolpolitik, säger han.
Rättelse: I en tidigare version av artikeln påstod vi felaktigt att de nya reglerna införs nu till årsskiftet, men i själva verket införs förändringarna först vid årsskiftet 2024/2025.
Läs även: Så här mycket sänks drivmedelspriserna efter årsskiftet