Facebook noscript imageHjort: Stefan Löfvens bredsida mot Tesla
Klas Hjort
Ledare
Hjort: Stefan Löfvens bredsida mot Tesla
Många har fått sig ett gott skratt åt Löfvens turer kring vilka bolag som ska och inte ha kollektivavtal. Men hans arbetsgivare hade nog gärna sett att han tänkte till lite. Foto: Adam Ihse/TT
Många har fått sig ett gott skratt åt Löfvens turer kring vilka bolag som ska och inte ha kollektivavtal. Men hans arbetsgivare hade nog gärna sett att han tänkte till lite. Foto: Adam Ihse/TT

Strejken på Tesla för att tvinga fram ett kollektivavtal fick nyligen stöd av Stefan Löfven. Löfven, som själv arbetar utan kollektivavtal, skriver ett dundrande inlägg på Facebook för att visa stöd för kamraterna på golvet. Han slåss för deras skull, och för att visa solidaritet kommer han inte längre acceptera att Taxi Stockholm skickar teslor när han åker taxi.

Stefan Löfven har det där speciella lugna, sävliga sättet att prata som kan få ett förskolebarn att känna att det är lite väl förenklat. Något självklart tar en lång stund och fortfarande sägs inte mycket av substans. Men han lyckas onekligen ge ett hopp om att de saktmodiga kanske inte ska styra hela världen men åtminstone riket.

Ofta är det inte bara problem med hastigheten utan det brukar finnas en betydande rörighet också, något som kommit att bli lite av hans retoriska signum. Kanske är det ett retoriskt knep som har dragits till, och kanske även bortom, sin spets – att säga saker så att lyssnaren hela tiden är ett steg före och känner sig smart. Men i Löfvens tappning är det inte ett steg utan mer som löptävlingen mellan en kanin och en sköldpadda.

När Stefan Löfven nu går ut och ska backa upp den socialdemokratiska kärnverksamheten – fackförbunden – så blir det så där saktmodigt och rörigt. Löfven, tillsammans med facket, är arga för att Tesla inte vill ha kollektivavtal. Kollektivavtalen är på många sätt viktiga för fackförbunden så man är beredd att slåss mycket för dem. Så nu är det strejk.

Löfven backar upp. Han skriver ett långt inlägg på Facebook. Fotfolket måste motiveras. Det sägs inte rakt ut men mellan raderna syns att i det gröna folkhemmet är kollektivavtalet viktigare än elbilen. Tesla har en unken, förlegad syn på sina anställda, så de måste räddas av facket. Löfven är en minion i skinande rustning.

Inlägget är roligt. Löfvenskt. Med gott om den där Löfvenska rörigheten. Ta som det här exemplet:

”Det borde vara självklart för ett företag att följa dom seder som finns i de länder man verkar men det ser ut som att Tesla har tänkt strunta i svensk arbetsmarknadsmodell.”

Det är en självklarhet han ser för företag som kommer till Sverige, men uppenbart inte för människor som kommer till Sverige. Då gäller inte ett sådant krav.

Inte heller finns något sådant krav på PR-byrån där han själv arbetar, Rud Pedersen. Kanske är det en dansk tradition som inte behöver anpassas till det svenska. Men för amerikanska Tesla är det ett viktigt krav.

Rud Pedersen menar att de inte behöver något kollektivavtal utan att de har individuella avtal med personal som alla är unika. Det är en väldigt rimlig hållning. Men Löfven borde inse att den inte borde begränsas till hans företag utan gälla för andra också. I vissa fall är det bra med kollektivavtal, i andra sämre.

Men Stefan Löfven är inte den som lägger fingrarna emellan när det gäller att jaga kollektivavtalsskurkarna. Vill de ha strid kommer Löfven slå tillbaka – hårt och skoningslöst.

Löfven har ringt Taxi Stockholm och berättat att de inte får skicka teslor när han beställer taxi. Till dess att det finns kollektivavtal blir det annan taxi för Löfven. Växer konflikten så att Morgan Johansson och Annika Strandhäll dras in kanske det märks. Men det är nog inte så att Tesla darrar av rädsla på grund av Löfvens taxibojkott. En sådan förståelse för andras situation har nog inte synts sedan Marie Antoinettes dagar.

Läs även: Morgan Johansson har högst taxinota i riksdagen

Mer oro borde det finnas hos hans arbetsgivare – Rud Pedersen. PR-bolag gillar sällan medialexponering och för att kunna rekrytera tidigare socialdemokrater är det ingen fördel att exponeras med sin vägran att ha kollektivavtal. Det sätter fingret på ett hyckleri som är större än Löfvens.

Men det finns ytterligare ett problem här. Hur i hela friden förklarar man för en kund att den specialrådgivare som de ska erbjuda, Stefan Löfven, tror att hans taxiresor kommer att vara viktiga? Inte ens om fler hardcoreanhängare av kollektivavtal sluter upp så blir det ens en marginell skillnad.

Någon bredsida mot Tesla har inte avfyrats, men Stefan Löfven har lyckats skämma ut sin arbetsgivare. Något som är lika roande som förutsägbart.

Läs även: Hamas och Israel är inte kålsupare

Klas Hjort

Mejl: klas.hjort@bulletin.nu

Ledarskribent på Bulletin med politisk tjänstemannabakgrund både från Riksdagen och Europaparlamentet.