Fenomenet woke är sprunget ur en lång tid med god ekonomi. När tiderna förändras tvingas plötsligt en generation som hittills kunnat fokusera på sig och sitt självförverkligande till kraftiga kraftig förändringar. Politiskt kan det innebära ett väldigt kast.
Nyligen rapporterade tidningarna om en familj utanför Stockholm med en räntekostnad på 22 000 kronor i månaden och utöver det matkostnader på ungefär 14 000 kronor. Krisen började äta sig in på dem och de hade haft en liten konflikt med sina föräldrar om att spara genom att bland annat inte äta pålägg. Det kändes konstigt så de ville inte, men föräldrarna påpekade att man blir lika mätt utan pålägg.
Mannen i familjen hade ett byggföretag. Han var inte bara stressad över familjens ekonomi utan också att byggandet hade börjat vika. Kanske skulle han behöva göra sig av med folk. Det är en bransch som gått väl, det har tjänats mycket pengar men när ekonomin vänder är renoveringar något folk sparar in på. Risken för en kraftig smäll i inkomsterna för familjen är uppenbar.
Paret var någonstans kring 35. När de kom ut på arbetsmarknaden och bomarknaden var det relativt låga räntor. Från ungefär 2009 har räntorna sjunkit och varit låga, i långa perioder negativa. Att köpa boende och ta avbetalningar eller andra lån har varit billigt. Kort och gott så har livet varit bekvämt för dem som har jobb.
Att få mat på bordet och tak över huvudet har varit enkelt, liksom för de flesta att få ett jobb. Livet har i väldigt liten grad handlat om att gå ihop utan långt mer om självförverkligande. Resor, kläder och andra roliga saker har dominerat. När det är enkelt att tjäna pengar får andra saker större betydelse.
När efterfrågesidan är väldigt stor möter utbudssidan det på ett annat sätt. Det är inte primärt egenskaper som kvalitet eller pris som avgör utan annat. Fler och fler företag går in mot att sälja ett livsstilspaket. De hjälper sin kund att svara på frågan: vem är jag? Ekologiskt, HBT-vänligt, veganskt och annat blir lätt att sälja eftersom det ger en feelgoodkänsla hos en kund som inte behöver bry sig om priset på en gurka eller liknande. Pengar finns.
Så här har det varit tvärs genom ekonomin från hushåll via företag och till det offentliga. Pengar finns så det går att göra feelgood med egna eller andras pengar. Alecta är ett exempel där man struntade i den vanliga tråkiga bankverksamheten och i stället köpte in sig i spännande, modiga och progressiva verksamheter – som kraschade när ekonomin började vända.
Det är där vi är i dag. Ekonomin vänder. Handelsbanken släppte en prognos i veckan där de tror på en trippelhöjning av räntan i april och en dubbel i juni. Det är en ökning med 1,25 procent. I konsumentledet märks det rejält.
Redan i slutet av förra året kunde man se början till en förändring. Försäljningen av ekologisk mat minskade. Inflation, räntor och svikande ekonomi gör att kunder väljer billigare mat, som mättar snarare än ger feelgood. Tappet var nästan fem procent. I dag är det säkert ännu större, och ett par räntehöjningar till så minskar det ytterligare.
När ekonomin sviker märks det över hela ekonomin. Enkla saker först, som matlåda i stället för att gå ut och några färre festkvällar i månaden, vilket slår i restaurangledet. Med stigande hyror ska restauranger klara högre kostnader och mindre försäljning, vilket i många fall inte går.
När folk förlorar jobben kommer kommuner och statenatt få ökade kostnader för att försörja dem som inte kan försörja sig själva. Med över 700 000 i utanförskap före lågkonjunkturen kommer det snabbt att bli tungt för det offentliga.
Hur det offentliga agerar är intressant. Privatpersoner som drabbas börjar i de flesta fall med att skära i feelgood och drar in på nödvändiga saker sist. Först åker uteluncher och ekologiskt, men man behåller ett dyrt boende. Det offentliga borde göra samma sak. Börja med att kapa kommunikatörer, administratörer, märkliga kurser och offentlig konst. Men samtidigt så är det inte samma personer som fattar besluten som får ta konsekvenserna.
Det offentliga kan på ett annat sätt undvika att skära i feelgood eftersom det inte drabbar dem. Minskad personal på ett äldreboende ger insändare, medan sparkad personal i staben märks och ger dålig stämning på ett närmare sätt.
För privatpersoner kommer maten först, och moralen sen. För det offentliga är det inte nödvändigtvis så. Mycket av det som i en mycket bred mening kallas woke – ekologisk mat, veganism och liknande, är ett resultat av väldigt goda ekonomiska tider. När tiderna vänder kommer det att påverkas och förändras. Kunder vill inte ha banker som har höga räntor men omfattande gröna investeringar, utan låga räntor. Att det finns ägg på bordet till barnen blir viktigare än hur hönornas förhållanden är.
För generationen som växte upp med woke kan det bli ett abrupt slut när ekonomin tvingar dem att välja.
För det offentliga kommer det att bli mer komplext att välja.