Facebook noscript imageI juli blir det nya dykningar vid Estonias vrak
Nyheter
I juli blir det nya dykningar vid Estonias vrak
I juli kommer nya dykningar utföras vid Estonias vrak. Foto: Stefan Jerrevång/TT
I juli kommer nya dykningar utföras vid Estonias vrak. Foto: Stefan Jerrevång/TT

I mitten av juli kommer Statens haverikommission (SHK) genomföra nya dykningar vid Estonias vrak. Målet är att filma på bildäck och att bärga bogrampen för närmare undersökningar.
– Det är intressant att titta på vilka skador som finns på rampen och undersöka dem närmare, säger Jonas Bäckstrand, utredningsordförande.

Snart är det 30 år sedan passagerarfärjan Estonia förliste på Östersjön. Än idag är dock orsaken till det snabba sjunkförloppet oklar och anhöriga har krävt ytterligare utredningar.

I april aviserade regeringen tillsammans med Sverigedemokraterna att Statens haverikommission (SHK) skulle tilldelas 25 miljoner extra i vårändringsbudgeten för att ta reda på hur Estonia förliste, något Bulletin rapporterat om.

Nu är upphandlingen klar och det blir det norska företaget Reach Subsea AS som kommer genomföra dykningarna.

– Vi räknar med att vi ska komma i gång runt den 15 juli, säger Jonas Bäckstrand, utredningsordförande och ställföreträdande generaldirektör på SHK, till TT.

Målet med dykningarna är att få så många bilder som möjligt på bildäck samt att bogsera bogrampen. Rampen kommer sedan att föras till Tallinn i Estland för vidare undersökningar.

Estonias bogvisir är redan upp på land och förvaras av i en klimatkontrollerad byggnad på Musköbasen, uppförd av Fortifikationsverket.

Risker

Dykarna måste vara försiktiga då terrängen är oberäknelig.

– Det är väldigt vanskligt, både med tanke på möjligheterna att ta sig in utan att fastna, och med tanke på att det är lite oberäkneligt hur bra sikten är, säger Bäckstrand.

Resultatet av dykningarna planeras redovisas till hösten. Däremot kommer slutrapporten först nästa år, säger Bäckstrand.

Anledningen till den nya granskningen är dokumentären ”Estonia – fyndet som förändrar allt” från 2020 av Henrik Evertsson och Linus Andersson. I serien, som fick stor uppmärksamhet, visades bland annat ett tidigare okänt hål i vrakets skrov. Hålet uppmätte hela fyra meter i Estonias styrbordssida.

Den nuvarande teorin är att hålet uppstått sedan skeppet slagit i den bergiga botten.

Läs även: Estoniautredning får 25 miljoner i vårbudgeten

Isabelle Eriksson

Reporter.
Tips mottages gärna!
isabelle.eriksson@bulletin.nu