Facebook noscript imageIt-haveri orsakar bussproblem – hela Norden påverkas
Nyheter
It-haveri orsakar bussproblem – hela Norden påverkas
Det är störningar i busstrafiken i hela landet efter ett it-haveri. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Det är störningar i busstrafiken i hela landet efter ett it-haveri. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Ett it-haveri hos kollektivtrafikföretaget Nobina påverkar busstrafiken i hela Norden. – Vi arbetar på en lösning. Systemet kommer igång successivt, men vi är verkligen inte stabila, säger Niklas Torslund på Nobinas pressjour till TT.

Problemet uppdagades vid 04-tiden natten till måndagen och innebär att Nobina måste informera förare om körschema manuellt.

– Vi har ju då fått stora it-störningar i båda våra datahallar och saknar internetuppkoppling. Det innebär att det kan bli stor påverkan i hela Sverige, säger Niklas Torslund.

Flera län i Sverige har rapporterat om störningar i kollektivtrafiken. Bussturer ställdes in i hela Halland tidigt på måndagsmorgonen. Vid 08-tiden rullade trafiken dock som vanligt, rapporterar P4 Halland.

Skånetrafiken uppger att de saknar teknisk kommunikation med ett flertal bussar i länet, vilket innebär att det kan förekomma förseningar och inställda avgångar med kort varsel.

Västtrafik uppger också att det råder störningar i kollektivtrafiken, rapporterar P4 Skaraborg.

– Nobinas trafikledning måste sköta allt manuellt. De kan inte se var deras bussar befinner sig och måste ringa till förare, säger Karl Buhre vid Skånetrafiken.

Problemet återfinns även i Norge där det råder förseningar, rapporterar Aftenposten. Yle skriver att Helsingfors-regionen drabbats av förseningar och inställda avgångar till följd av it-störningarna.

– Det gäller hela Nobina och vi finns i Norge, Finland, Sverige och Danmark. Sedan kan jag inte svara på hur stor omfattningen är i andra länder och hur man har löst det lokalt, säger Niklas Torslund.

Det finns ingen prognos för när trafiken kan komma att fungera som planerat igen.

– Det mesta av trafiken rullar på som vanligt genom att informera förare manuellt. Det varierar lite i olika trafikområden men det finns fortsatt en risk för förseningar och oregelbunden trafik, säger Niklas Torslund.