Facebook noscript imageKD kräver: Avskaffa F-betyget i skolan
Politik
KD kräver: Avskaffa F-betyget i skolan
KD vill avskaffa F-betyget och införa fler betygssteg under godkäntgränsen för att hjälpa fler elever vidare. Arkivbild. Foto: Henrik Montgomery/TT.
KD vill avskaffa F-betyget och införa fler betygssteg under godkäntgränsen för att hjälpa fler elever vidare. Arkivbild. Foto: Henrik Montgomery/TT.

Kristdemokraterna vill avskaffa F-betyget och införa fler betygssteg under godkäntgränsen. Förslaget kommer efter att statistik visat att var sjätte elev lämnar grundskolan utan gymnasiebehörighet.

I Sverige får idag 15 procent av grundskoleelever underkänt i ett eller flera kärnämnen. Det är tre gånger högre än EU-snittet på 4-5 procent, enligt Kristdemokraternas debattartikel i Dagens Nyheter.

”F-betyget har dock i praktiken kommit att fungera som en stenhård gräns, som avgör vilka som får ta steget till vidare studier och vilka som slås ut”, skriver Mathias Bengtsson (KD) och Jakob Forssmed (KD).

Vill införa nya betygssteg

Partiet föreslår nu en reform där dagens F-betyg ersätts med flera betygssteg under godkäntgränsen. Samtidigt vill de slopa den generella gränsen för gymnasiebehörighet till förmån för olika behörighetsnivåer beroende på program.

Skolverkets granskningar visar att hälften av eleverna som får F i matematik i årskurs nio också hade F i årskurs sex. Bara en fjärdedel klarade alla nationella prov i matematik i årskurs tre.

”I stället för att F-betyget fick effekten att mer och tidigare insatser sattes in, visar Skolverkets granskning att andelen elever som får särskilt stöd är högst i årskurs 9. Det är då skolorna mobiliserar, för att göra så många elever som möjligt gymnasiebehöriga”, påpekar debattörerna.

Forskning pekar på tydliga samband mellan F-betyg och ökad psykisk ohälsa bland elever. Underkända betyg i årskurs 9 ökar också risken för arbetslöshet och fysisk ohälsa senare i livet.

Regeringen utreder

Regeringen utreder nu både kunskapskravens formulering och betygssystemets konstruktion. KD:s förslag innebär att elever med lägre betyg ska få möjlighet att ta sig vidare i utbildningssystemet, med krav anpassade efter olika programs innehåll och mål.

”Sverige måste sluta göra sig denna björntjänst där vi negativt särbehandlar våra egna unga. Denna utslagning måste få ett slut”, avslutar Bengtsson och Forssmed i debattartikeln.

Simone Svensson

Reporter

Tips mottages gärna!
simone.svensson@bulletin.nu