Trots framgångarna med att stävja pandemin har Kina nyligen drabbats av uppblossande virushärdar. Den ekonomiska, politiska och militära konkurrensen med övriga stormakter hårdnar, men den kinesiska exportindustrin har aldrig gått så bra.
Peter Ling-Vannerus är SEB:s representant i Kina. Han berättar på länk från Beijing under ett digitalt seminarium med Sweden-China Trade Council att hans barns skola stängde på måndagen. Sammanlagt får barnen nu sex veckor ledigt, när lovet kring kinesiska nyåret förlängs med två veckor på grund av pandemin. Det påverkar även anställda i svenska bolag i Kina.
Sandvik, som har 2 000 anställda i sina anläggningar i Kina, bekräftar för Bulletin att man haft vissa avbrott. Företagets fabrik med 330 anställda i Langfang, i provinsen Hebei, stängdes ner i några dagar. I samma provins har myndigheterna inlett masstestning för covid-19 bland tio miljoner människor.
Den senaste smittspridningen tog fart i en köttfabrik i Harbin i nordöstra Kina. Detta utbrott inträffade före det kinesiska nyåret den 11 februari, vilket är en period då miljontals kineser brukar resa hem till sina familjer. Men staten vill nu undvika det som brukar kallas för ”världens största folkförflyttning”, bland annat genom att ersätta dem som avstår från resan.
Bra för White Peak
Trots pandemin har den kinesiska ekonomin skördat stora framgångar. Peter Ling-Vannerus nämner bilindustrin, särskilt lyxbilssegmentet, som går så bra att ”BMW och Daimler knappast tror sina ögon”.
– Teleindustrin går bra. Bostadsförsäljningar fortsätter, säger Ling-Vannerus, och nämner att den svensk-kinesiska bostads- och fastighetsutvecklaren i norra Kina, White Peak, grundad av Jesper Jos Olsson, har haft bra försäljningssiffror sedan i maj.
Även detaljhandeln återhämtar sig, om än långsamt, säger han:
– Försäljningar i butik är lägre än tidigare. Folk besöker inte restauranger i samma utsträckning, även om man sedan länge kunnat leva ett mer eller mindre normalt liv i Beijing utan några större restriktioner. Konsumtionen är fortfarande något svagare och behöver förstärkas.
Vad gäller arbetslösheten är siffrorna inte fullt pålitliga, men anses uppgå till drygt fem procent.
Inställda betalningar
På kreditmarknaden däremot har flera bolag som tidigare utfärdat obligationer ställt in betalningarna, trots att de haft toppkreditbetyget AAA. Det gäller även en partner till BMW, biltillverkaren Brilliance.
– Många stora obligationslån förfaller i år. Vi tror att flera bolag som emitterar obligationer kommer att ställa in betalningarna och att flera disciplinära åtgärder kommer att vidtas, säger Peter Ling-Vannerus.
Han konstaterar att stora utländska banker ser en mindre efterfrågan på företagskrediter. Bankerna tvingas därför investera mer av sina tillgångar i obligationer för att använda sin balansräkning effektivt. Obligationsmarknaden och aktiemarknaden har fått stora inflöden av utländskt kapital, vilket kan förklaras av att kinesiska obligationer har högre avkastning än utländska. Den kinesiska valutan yuan har också stärkts av dessa direkta investeringar från utlandet, och Peter Ling-Vannerus tror att Peoples Bank of China nu är beredd att acceptera en starkare yuan.
Rekordexport till USA trots Trump
Trots de hårdare sanktionerna från bland andra USA har Kinas export nått nya rekord, med en tillväxt på sensationella 18 procent förra året. Och fastän delar av Kina har varit stängda på grund av viruset, uppgår handelsöverskottet till mer än 500 miljarder dollar för 2020.
– Exporten till USA har varit fenomenal. Trumps bilaterala handelspolitik har helt misslyckats, säger Peter Ling-Vannerus.
Inte minst har Kina exporterat skyddsmateriel och läkemedel – bland annat har landet levererat en exportvolym av skyddsmasker som motsvarar 40 masker per person utanför Kina. Dessutom har man fortsatt stor export av bland annat hemelektronik, inredning och verktyg som används av amerikaner vid hemrenoveringar.
Men den stora exporten har också orsakat problem. Priserna för containertrafiken till Europa har fyrdubblats, bland annat för att handeln mellan Kina och USA har krävt ett mycket stort antal containrar. I Financial Times nämns nivåer om 10 000 dollar för en 40-fots-behållare. Chefen för Maersk Container, Vincent Clark, framhåller att det helt enkelt inte finns tillräckligt många containrar för att tillfredsställa världsefterfrågan.
Volvos export från Kina till Europa ökade med 20 procent
När Bulletin talar med Volvo Cars bekräftar företaget att man ökat sin export av bilar tillverkade i Kina med två procent 2020 jämfört med 2019. Exporten från Kina till Europa har ökat med hela 20 procent. Bilar tillverkade i Kina stod för 29 procent av Volvos totala försäljning förra året, till exempel XC40, tillverkad i fabriken i Luqiao i östra delen av landet.
Den nya investeringsöverenskommelsen mellan EU och Kina kommer också sannolikt att medföra att Kinas export ökar.
– Många kinesiska affärsmän är glada över avtalet men alla detaljer är inte klara. Och Europaparlamentet måste godkänna det, säger Peter Ling-Vannerus.
Avtalet lyfter bort flera hinder för bolag som vill investera på de kinesiska marknaderna. Bland annat kommer europeiska bolag att kunna vara majoritetsägare i privata sjukhus i de största kinesiska städerna. Dessutom kommer europeiska företag och organisationer att kunna delta i etableringen av industri- och produktstandarder. Bedömare hoppas också att avtalet bidrar till mer transparens i det kinesiska statliga företagandet och de statliga subventionerna.
Kina satsar på högteknologi
Den kinesiska Dual Circulation-strategin lanserades i maj förra året, och går ut på att Kina ska bli mindre beroende av utrikes marknader och teknologi. I stället ska den stora inrikesmarknaden driva utrikesmarknaden med kinesisk teknologi, vilket sätter den kinesiska konsumenten i fokus – särskilt medelklassen på 400 miljoner människor.
Kina strävar efter att bli en dominerande spelare inom solenergi, industriella robotar, medicinsk teknik och annan högteknologi. Redan nu dominerar Kina marknaden för solceller med en andel om 85 procent och landet fortsätter att göra framsteg på flera högteknologiska områden.
Exempelvis har det kinesiska bolaget Comac tillverkat ett flygplan av ”wide body”-modell, vilket innebär att kabinen har två korridorer mellan sätena. Planet är redan i luften för provflygningar. Men motorerna, som är svårast att tillverka på ett flygplan, är fortfarande utländska. Det beror bland annat på att chipp behövs i alla styrsystem till motorer, och på chippmarknaden är Kina en liten spelare. Landet har fem procent av marknaden, vilket kan jämföras med USA:s 45 procent.
Global brist på chipp
Det råder också global brist på chipp, bland annat beroende på USA:s sanktioner mot Kina, och en konsekvens är att flera hundratusentals bilar inte kunnat produceras sedan december. En modern bil innehåller chipp som styr flera hundra funktioner.
– Kina är helt beroende av utländska chipp. På grund av USA:s sanktioner har mycket av produktionen flyttat till Taiwan. Men fabrikerna har inte hunnit komma igång helt, säger Peter Ling-Vannerus.
Bristen på chipp har tvingat Ford att stänga flera fabriker i bland annat Tyskland och USA, och Volkswagen att stänga fabriker i bland annat Tyskland och Kina. Fabrikerna i Taiwan hinner inte med beställningarna och har inte kapacitet att leverera de stora volymer som efterfrågas av industrin.
Som svar på USA:s sanktioner, som påverkat långt fler områden än chipsmarknaden, har Kina bland annat utfärdat inreseförbud för flera medlemmar av förre presidenten Donald Trumps regering. Landet har också nyligen gjort det illegalt för bolag att följa USA:s sanktioner, vilket kan försvåra verksamheten för europeiska och amerikanska bolag och banker i Kina. Men reglerna är ännu oklara och det kvarstår att se hur strikt de kommer att tillämpas.
Fyra veckors karantän vid inresa till Kina
Peter Ling-Vannerus har bott drygt fyra år i Kina. När Bulletin ringer upp honom ska han precis sätta sig i en taxi. Han berättar att han måste skanna appen i sin telefon innan han får hoppa in i bilen. Varje person i Kina har en app i sin mobiltelefon som lyser rött om personen varit i ett högrisk- eller ett medelriskområde i Kina. Samma app används på kontor och i mataffärer.
Hur är det att bo i Beijing?
– Det är fantastiskt att varje dag kunna se en blå himmel. Luften är mycket bättre sedan den kinesiska staten vidtagit åtgärder för att minska utsläppen.
Han konstaterar emellertid att kontrollen av dem som jobbar på icke-statliga organisationer har blivit mycket striktare och att det har blivit ett tuffare klimat för utlänningar i Kina.
– Det finns både positivt och negativt. Vi har haft en mycket stor rörelsefrihet trots pandemin. Vi har kunnat delta i konferenser, åka till olika badorter med barnen och resa runt i landet. Den ekonomiska tillväxten fortsätter i år och förväntas bli åtta procent, en kombination av återhämtningen, att konsumtionen kommer tillbaka och att flera tekniksektorer byggs ut.
Nu lyser Peter Ling-Vannerus app grönt och han får sätta sig i taxin. Innan han åker iväg hinner han berätta att han just nåtts av nyheten att samtliga inresande till Kina nu ska sitta i karantän i fyra veckor. Pandemin har inte släppt greppet om Mittens rike.
TEXT: Margaret von Platen
FAKTA | Sweden-China Trade-Council, SCTC
Sweden-China Trade-Council, SCTC, representerar närmare 200 medlemmar med 1,8 miljoner anställda och intäkter på 2 050 miljarder kronor. SCTC grundades 1980 och är en oberoende och opolitisk organisation som tillhandahåller medlemmarna kunskap och erfarenheter om affärer med och i Kina.