Facebook noscript imageKlädesmärke bannas från TikTok efter pro-kvinnor-reklam
Utrikes
Klädesmärke bannas från TikTok efter pro-kvinnor-reklam
XX-XY Athletics reklamfilm. Foto: https://www.youtube.com/watch?v=0HYRsFNbm3o
XX-XY Athletics reklamfilm. Foto: https://www.youtube.com/watch?v=0HYRsFNbm3o

Klädesmärket XX-XY Athletic, som i sin reklam förespråkat kvinnors rätt att tävla i enkönade tävlingar och använda kvinnliga utrymmen, blev avstängda från TikTok då det ”bröt mot annonsregler”, rapporterar Fox News.

Märket lanserades i mars och har enligt grundaren Jennifer Sey fått ökad uppmärksamhet efter avstängningen, med sin bästa försäljningsdag hittills.

Enligt Fox News meddelade TikTok att reklamen bröt mot plattformens riktlinjer för annonser genom att innehålla ”stötande innehåll”. Plattformen erbjöd märket att revidera annonsen eller överklaga beslutet.

XX-XY Athletics säljer träningskläder för kvinnor och män samtidigt som de förespråkar kvinnors rättigheter. Sey beskriver reklamfilmen som ”mycket upplyftande” och uppmuntrar kvinnor och flickor att stå upp för sig själva.

– Jag tycker det är ganska ironiskt att när vi kör en annons som uppmuntrar kvinnor och flickor att stå upp för sig själva och inte backa när de blir kallade namn, så blir vi själva kallade namn och permanent förbjudna från att annonsera på TikTok, sade hon till Fox News Digital.

Sey har tidigare gjort rubriker när hon avgick som varumärkeschef på Levi Strauss & Co. efter att ha kritiserat förlängda skolstängningar under COVID-pandemin. Hon har sedan dess varit öppet kritisk mot ”woke” företag.

Klädesmärket startades delvis som svar på Biden-administrationens uppdateringar av Title IX, som många kritiker menar kan radera biologiska kvinnors framsteg för jämställdhet i dagens samhälle.

Sey hävdar enligt Fox News att det finns nästan 600 rapporterade fall av kvinnor och flickor som har förlorat mot transkvinnor i idrott, en uppgift som Bulletin inte lyckats bekräfta.

Hon betonar att märkets mål är att normalisera att stå upp för kvinnor och flickor genom kultur och varumärken.

”När man kör en annons som står upp för kvinnors och flickors sporter, blir man avstängd på livstid från tiktok_US. Här är annonsen, kränkande eller hur ?” skriver Jennifer Sey på X.

Christoffer Thomasson

Reporter.