Facebook noscript imageKnivchock: Åttaåring hittade farligt vapen i Sellpy-paket
Nyheter
Knivchock: Åttaåring hittade farligt vapen i Sellpy-paket
Mamman Erika Angebrand blev chockad när hennes åttaåriga dotter hittade en butterflykniv i sitt beställda Sellpy-paket. Foto: TT
Mamman Erika Angebrand blev chockad när hennes åttaåriga dotter hittade en butterflykniv i sitt beställda Sellpy-paket. Foto: TT

En åttaårig flicka i Uppsala fick en butterflykniv i sin beställda vårjacka från Sellpy. Mamman Erika Angebrand är kritisk till företagets hantering av incidenten som Sellpy kallar ett ”mycket olyckligt fall”, detta rapporterar Expressen.

Trots tydliga rutiner slipper farliga föremål igenom. Det var i fredags som den åttaåriga flickan skulle prova sin nya vårjacka från Sellpy när hon plötsligt fann både en butterflykniv och en nässprej gömd i förpackningen. Enligt mamman Erika Angebrand, som bor med sin familj i Uppsala, reagerade dottern med förvåning.

– Hon undrade vad kniven gjorde i hennes jacka, berättar Erika Angebrand för Expressen.

Efter upptäckten kontaktade familjen Sellpy som bad om att få tillbaka jackan för att genomföra en intern utredning. De försökte även överlämna kniven till polisen, eftersom sådana knivar är förbjudna enligt knivlagen, men polisen rekommenderade dem istället att skicka den till Sellpy. Angebrand är kritisk mot hur Sellpy hanterat situationen.

– Jag trodde de skulle ta det på mycket större allvar, säger hon och tillägger att företaget visserligen beklagat händelsen men inte erbjudit någon kompensation.

Sellpy medger brister i kontrollen

Michael Arnör, vd och medgrundare för Sellpy, svarar via mejl att ”det ska självklart inte följa med något liknande i en beställning från oss” men att det ibland ändå ”tyvärr sker misstag”.

Han påpekar att företaget har tydliga rutiner och kontroller för att säkerställa att varorna följer deras riktlinjer, där vapen och andra farliga föremål uttryckligen är förbjudna.

”Vi sorterar och kontrollerar stora volymer med inskickade varor varje vecka utifrån våra rutiner”, skriver Arnör till Expressen.

Företaget genomför nu en intern utredning för att förstå hur incidenten kunde inträffa och uppger att de har fortsatt kontakt med kunden.

Saga Björklund Nystedt

Reporter, Stockholmsbaserad.