
Martin Kinnunen svarar nu Bulletin om den kommande handeln med utsläppsrätter, där mobilitets- och tjänstebilsexperten Ronny Svensson larmat om drivmedelspriser på upp till 35 kronor. Kinnunen skriver bland annat att detta motsägs av andra uppgifter ”och tar inte med i beaktande att det finns mekanismer för att öka antalet utsläppsrätter vid kraftiga prisökningar”.
År 2027 kommer ett nytt system för handel med utsläppsrätter börja gälla i EU, som innebär att oljebolagen kommer tvingas köpa utsläppsrätter av EU för en kostnad som kommer läggas över på konsumenterna.
– När det här kommer att slå igenom så finns det risk att vi ser bensin- och dieselpriser på 35 kronor litern. Dessutom ska man blanda in biodrivmedel och de är ännu dyrare, säger mobilitets- och tjänstebilsexperten Ronny Svensson till Carup.
Läs även: Larmet: Klimatåtgärd kan ge drivmedelspriser på 35 kronor – efter valet
Konjunkturinstitutet, som på uppdrag av regeringen beräknat hur utsläppsrätterna kommer att påverka svenska hushåll från 2027, gör en mer konservativ bedömning än Svensson.
Insitutets beräkningar visar att bensinpriserna kan stiga med ungefär 1,32 kronor per liter, och diesel med 1,41 kronor per liter i ett lägre scenario och med 3,36-3,59 kronor per liter i ett högre.
Sverige kommer delta i det nya systemet sedan regeringen och Sverigedemokraterna fattade beslut i maj förra året. Energiminister Ebba Busch (KD) och Martin Kinnunen (SD) sade i samband med beslutet att svenska konsumenter kommer att kompenseras för effekterna.
– Det är viktigt att understryka att regeringen och Sverigedemokraterna är överens om att konsumenter och verksamheter fullt ut ska kompenseras för effekterna på drivmedelspriserna som införandet av EU ETS 2 medför, sade Kinnunen och fortsatte:
– Klimathandlingsplanen exemplifierar att kompensation kan komma att ske genom skattesänkningar, kompensatoriska åtgärder från EU:s sociala klimatfond och stöd till lantbruket. En kommande utredning kommer att ge förslag på området, säger riksdagsledamot Martin Kinnunen.
”Kommer aldrig tolereras av Europas medlemsstater med sådana prisökningar”
Nu har Kinnunen återkommit med svar på Bulletins frågor om hur svenska konsumenter ska kompenseras för de högre priser utsläppsrätterna kan leda till.
”Dieselskatten kommer att ligga på EU:s miniminivå 1 juli. Men vad som är EU:s miniminivå är inte statiskt utan påverkas av valutakurs samt den säkerhetsmarginal man vill ha för att inte riskera att falla under miniminivån. Skatten på bensin är inte på lägstanivå idag.”
Hur skulle en kompensatorisk åtgärd kunna se ut rent praktiskt?
”Kompensatoriska åtgärder utreds för närvarande i styrmedelsutredningen i enlighet med klimathandlingsplanen som tydliggör att hushåll och verksamheter fullt ut ska kompenseras för ETS2.”
Hur mycket bestämmanderätt har Sverige över EU:s sociala klimatfond?
”Sverige har rådighet för användandet av den sociala klimatfonden men där finns också ett regelverk. Styrmedelsutredningen kommer att ge fler svar om hur fondmedlen kan användas.”
Kinnunen är även kritisk till att Bulletin publicerar Ronny Svenssons bedömning att handeln med utsläppsrätter kan leda till drivmedelspriser på över 30 kronor litern.
”Jag tycker att många nätpublikationer är väl klickjagande när man publicerar svepande siffror om drivmedelspriser på över 30 kronor. Detta sammanfaller ej med Naturvårdsverkets konsekvensbedömningar (ca en krona) och tar inte med i beaktande att det finns mekanismer för att öka antalet utsläppsrätter vid kraftiga prisökningar. Det kommer aldrig tolereras av Europas medlemsstater med sådana prisökningar.”
Bulletin inväntar fortfarande svar från energiminister Ebba Busch presskontakter om hur svenska konsumenter ska kompenseras för de höjda priser utsläppsrätterna kan leda till.