Facebook noscript imageKommunalt it-projekt för 40 miljoner – tillbaka till ritbordet
Nyheter
Kommunalt it-projekt för 40 miljoner – tillbaka till ritbordet
Rådhuset i Helsingborg och appen ”Mitt Helsingborg”, en del av projektet. Foto: Lars Mongs, Arxfoto (CC BY-SA 4.0)/Skärmdump Mitt Helsingborg
Rådhuset i Helsingborg och appen ”Mitt Helsingborg”, en del av projektet. Foto: Lars Mongs, Arxfoto (CC BY-SA 4.0)/Skärmdump Mitt Helsingborg

Omkring 40 miljoner kronor. Så mycket har Helsingborgs stads projekt för att skapa en digital plattform och erbjuda ”världens smidigaste kommunala service” kostat, rapporterar Helsingborgs Dagblad. Nu skickas projektet tillbaka till ritbordet – efter tre år av misslyckanden.

Det var sommaren 2021 som kommunen tog beslut om satsningen. Planen var att producera en gemensam digital plattform för det mesta av den kommunala servicen, som skulle bli ”världens smidigaste”.

Plattformen var tänkt att vara färdigställd juni 2023 och simplifiera medborgarnas ärendehantering samt göra de interna processerna i kommunen mer effektiva med hjälp av AI och automatisering.

Budget för projektet var initialt 41,4 miljoner kronor. Därtill var det uppdelat i två delar: ”Den Datadrivna Staden” (DDS) och ”Gemensam Digital Ingång” (GDI).

Med DDS var tanken att all kommunens data skulle samlas på en plats för att göra automatisering, analys och systemintegration lättare.

Vad gäller GDI skulle det förse medborgarna med en digital plattform för att hantera frågor som exempelvis bygglov och skjuts till skolan.

GDI – ett misslyckande

Kommunen menar att det gjordes vissa framsteg med framför allt DDS som gjort deras arbete mer effektivt samt bidragit till en minskad kostnad och besparing av tid.

Det stora sorgebarnet har dock varit GDI som var tänkt att tillhandahålla offentlig service på toppnivå till Helsingborgs invånare.

– Den har man inte lyckats med. Gör man lite omvärldsbevakning så ser man att det är många kommuner som har försökt bygga sådana här mina sidor, säger Maria Stellinger Ernblad, nytillträdd digitaliseringsdirektör hos kommunen, till Helsingborgs Dagblad.

Projektets problem har bland annat bestått i att ”Mina Sidor”, där helsingborgarnas ärendehantering skulle finnas, ej har driftsatts då de effekter man förväntade sig inte förverkligades. Och den lösning som fanns för ekonomiskt bistånd blev utbytt mot ett externt system som enbart kostade cirka en tiondel i drift jämfört med vad staden tagit fram.

– Lösningen fanns inte när projektet startade, men nu har tekniken kommit ikapp. Plötsligt fanns den i ett verksamhetssystem som man använder på ekonomiskt bistånd. Då är det ju inte försvarbart att fortsätta underhålla en egen lösning. Det är ju rimligt att man använder de stora leverantörerna, säger Maria Stellinger Ernblad.

Skrevs ned med 12 miljoner

I början av året skrevs GDI-projektet ned med omkring 12 miljoner kronor. Grunden till det är bland annat att man implementerat ett externt billigare system, som tidigare nämnt.

En kommunal service som kunde beskrivas som ”världens smidigaste” förverkligades inte. Och nu har man istället sjösatt ett nytt projekt i samarbete med Kontaktcenter där tjänsterna för stadens medborgare ska förbättras, något som ska ske med redan tillängliga system på marknaden.

På X skriver bland andra Slöseriombudsmannen Philip Syrén om det misslyckade projektet från Helsingborg.

Läs även: Nya Slöseriombudsmannen: Som att värvas av Real Madrid

Oliver Dagnå

Redaktionschef
Tips mottages gärna!
oliver@bulletin.nu