Facebook noscript imageKommuner vill kunna beskatta köpcentrum som har gratis parkering
Nyheter
Kommuner vill kunna beskatta köpcentrum som har gratis parkering
Nordbys shoppingcenter i Strömstad är en av många handelsplatser som skulle kunna få betala skatt för sina parkeringsplatser. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix / TT / kod 20520
Nordbys shoppingcenter i Strömstad är en av många handelsplatser som skulle kunna få betala skatt för sina parkeringsplatser. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix / TT / kod 20520

En majoritet av de kommuner som besvarat en IVL-enkät om införandet av en kommunal parkeringsskatt ställer sig bakom idén. Det skulle innebära en skatt på parkeringar i anslutning till bland annat stormarknader och arbetsplatser.

En kommunal parkeringsskatt skulle innebära att fastighetsägare och arbetsgivare beskattas om de upplåter mark för parkeringar vid arbetsplatser eller handelsplatser. Kommuner skulle därmed kunna avgiftsbelägga parkeringsplatser som de i dagsläget inte har rådighet över.

Stockholm, Göteborg, Eskilstuna och Linköping är bland de kommuner som besvarat enkäten utformad av IVL Svenska miljöinstitutet. Den genomfördes inom projektet KomPark, Kommunala parkeringsstyrmedel för energieffektiva städer.

Motiven som kommunerna nämner för att använda sig av parkeringsskatter är att de skulle minska trängseln, att parkeringsytor skulle kunna användas för andra ändamål samt att de skulle hjälpa till att uppnå uppsatta klimatmål, säger Henrik Kloo, transportexpert på IVL till Bulletin.

– En årlig skatt mellan 4 000 och 5 000 kronor per parkeringsplats anses vara rimlig av tjänstemännen som besvarat enkäten, säger Kloo.

– Vid införandet av en parkeringsskatt bör alternativ [till bilen] understrykas. En sådan skatt förankras bättre [hos lokalbefolkningen] om pengarna som tas in finansierar mobilitetsprojekt, berättar Kloo som studerat införandet av en parkeringsskatt i Nottingham. Där noterades även en motsatt effekt: många resenärer började köra bil när de såg att framkomligheten ökade.

Införande av en parkeringsskatt kräver lagändringar

– En tänkbar lagstiftningsförändring är att ge möjlighet till införande av en kommunal parkeringsskatt samtidigt som ändringar görs för en modern reglering av dagens kommunala gatuparkeringsavgifter som öppnar för en tydligare miljöstyrning, säger det tidigare miljöpartistiska språkröret Åsa Romson. Hon arbetar nu som miljöjurist på IVL.

KomPark projektet finansieras av Energimyndigheten. Det syftar till att kartlägga och utveckla kommuners arbete med parkering som ett styrmedel.

Parkeringsskatter tas redan ut i Storbritannien, Australien, Schweiz och Belgien.

Läs även: Debatt: Rädda parkeringsplatserna från bilismens fiender

Dorothée Enskog