Facebook noscript imageKöpa eller avstå Volvo – så kan småsparare agera
Ekonomi
Köpa eller avstå Volvo – så kan småsparare agera
Håkan Samuelsson, vd hos Volvo Cars. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Håkan Samuelsson, vd hos Volvo Cars. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Teckna sig för aktier i Volvo Cars eller avstå? I morgon måste småsparare fatta ett beslut. Råden bland analytiker spretar dock åt båda hållen.

På torsdag är det tänkt att ske. Volvo Cars ska kliva tillbaka in på Stockholmsbörsen efter lång tids frånvaro. Bland storägarna återfinns AMF och Folksam, men företagets vd Håkan Samuelsson har i samband med beskedet sagt att han gärna vill se en bred ägarbas.

Frågan är dock om han får gehör. Olika medieuppgifter gör gällande att intresset är svagt bland investerare och för en eventuell småsparare som är intresserad finns en hel del fallgropar, poängterar Marcus Hernhag, författare till en rad böcker kring aktiemarknaden och även skribent i bland annat Privata Affärer.

Han har i en nyligen publicerad analys rådet: teckna ej.

– Det är väldigt svårt läge. Hur ska innehavet i Polestar värderas? Volvo Cars är också konjunkturkänsligt och ganska små som biltillverkare. Det är en annan sak om det är en väldigt het introduktion som vissa IT-bolag där man vet att kursen kommer att stiga, Volvo är inte i det läget, säger han till TT.

Ett grundproblem

Ett grundproblem som Marcus Hernhag lyfter är teckningskursintervallet, från 53 till 68 kronor vilket gör att en småsparare rent praktiskt inte på förhand vet vad slutkursen kommer att bli och dessutom utifrån ett stort spann.

– Osäkerheten blir stor och det blir ännu svårare att värdera bolaget. Jag hade föredragit att man satt en teknisk kurs på till exempel 60 kronor. Är nu intresset lite dåligt så hamnar kursen i det lägre intervallet, säger han och fortsätter:

– Det är också orättvist då institutioner och professionella placerare kan ha en limit, ”vi köper bara för denna kurs”. Vi småsparare har inte en sådan möjlighet.

Ytterligare en utmaning som har lyfts är den kinesiska kopplingen genom Li Shufu och Geely. Dels har det handlat om majoriteten av röster vilket gjorde att Volvo på fredagen kröp till korset och stämplade om samtliga A-aktier till B-aktier och dels den politiska frågan kring Kina i nuläget vilket är känsligt, säger Hernhag.

– Väldigt blandat. Det kan vara en fördel med en kinesisk ägare om du ska sälja i Kina men man vet också om den politiska risken och hur snabbt det kan gå, säger han och ger som exempel nyligen satta restriktioner mot kinesiska tech-jättar.

– Det kan komma uppgifter i statligt kontrollerade medier och dagen efter lyder landet utan domstolsprövning eller lagändringar. Det är ett annat system som jag inte alls litar på.

”Vattnas i munnen”

Tidningen Affärsvärlden har samtidigt dragit en annan slutsats. I en nyligen publicerad analys får noteringen tumme upp, dock med viss tvekan:

”Det är ändå ingen given slutsats mot bakgrund av riskerna som är förknippade med att vara stenhårt fastspänd i baksätet när kinesiska intressen styr. Samt att värderingarna i elbilssektorn är svajiga. Men ska vi sätta ned foten blir det på gaspedalen – teckna Volvo”, skriver tidningen.

Även Dagens industri ser köpläge trots flera risker. ”Värderingen är så attraktiv att det borde vattnas i munnen på vilken värdeinvesterare som helst”, skriver tidningen i en analys.

Vd:n Håkan Samuelsson har samtidigt förklarat att noteringen sker som ett led i att verksamheten ska bli helt elektrifierad där företagets elbilsförsäljning ska stå för 50 procent av totalen 2025.

Sålt få elbilar

Hittills i år har man dock bara sålt tre procent elbilar, och tiden då elbilar var synonymt med Tesla är nu över när merparten av aktörerna lyft in sådana i sin produktportföljer.

Ferdinand Dudenhöffer, professor vid universitetet i tyska Duisberg-Essen och som leder forskningsinsinstitutet CAR, ser utmaningar för Volvo Cars.

”I dag är bolaget alltför inriktat mot plug in-modeller. Elbilsmodellerna måste förbättra sin kapacitet och man borde ha Tesla som riktmärke”, säger han i en kommentar till TT.

Marcus Hernhag varnar också för en bubbla kring elbilar.

– Även om elfordon kommer att ändra samhället mer än vi tror så överskattas kanske hur snabbt det kommer att gå. Det är inte bara att köpa allt inom elfordon och tro att det ska fortsätta upp för någonstans kommer marknaden att ha överskattat, det är dock omöjligt att veta när och hur.

Läs mer: Beskedet: Volvo Cars till Stockholmsbörsen
Läs mer: Northvolt och Volvos nya bolag: Svenska kommuner tävlar om tusentals jobb

TT Nyheter

fakta

Volvo Cars börsnotering

Aktien noteras på Nasdaq Stockholm.

Teckningskursen är satt till intervallet 53–68 kronor vilket gör att köpare inte på förhand vet vad det exakta priset blir.

Teckningstiden löper under perioden 19–26 oktober och första handelsdag är satt till 28 oktober

En rad olika aktörer är nu med och erbjuder sina kunder att teckna aktier i Volvo Cars, bland andra: Goldman Sachs, SEB, BNP Paribas, HSBC, J P Morgan, Morgan Stanley, Nordea, Carnegie, Swedbank, Avanza, Nordnet.