Svenska kommuner tävlar om att batteriföretaget Northvolt och Volvo Cars nya joint venture-bolag ska etablera sig hos dem. Det gäller dels ett forskningscenter med ett hundratal anställda, dels en fabrik med 3 000 arbetstillfällen.
Volvo Cars och Northvolts gemensamma forsknings- och utvecklingscenter kommer att ligga i Sverige. Det är fortfarande oklart var den gemensamma fabriken kommer att ligga men Norden har nämnts som ett alternativ, bland annat på grund av tillgången till ren energi.
Flera kommuner är intresserade av både forsknings- och utvecklingscentret och av batterifabriken. Västerås kan möjligen ha fått en fördel genom att Northvolt bygger ett elektrifieringscampus för forskning och utveckling där. Det blev klart den 17 juni sedan EU gett tillstånd till att svenska staten kan bidra med 238 miljoner kronor till Northvolts nya campus.
Eskilstuna är en annan kommun som nämnts som möjlig etableringsort.
– Eskilstuna står självklart till förfogande och har god erfarenhet och möjlighet att erbjuda attraktiva lösningar för en etablering som denna, säger Jimmy Jansson, Eskilstuna kommuns styrelseordförande.
– Under de sista åren har Eskilstuna attraherat många nya företag inom olika branscher, också underleverantörer till Northvolt. Vårt geografiska läge, tillgång till bra mark, utbildade medarbetare och goda kommunikationer är starka tillgångar för att företag ska välja Eskilstuna, säger Jimmy Jansson.
Det var den 21 juni som Volvo Cars, som ägs av kinesiska Geely, och det ledande svenska batteribolaget Northvolt offentliggjorde att de avser att bilda ett joint venture-bolag för att utveckla och producera batterier. Dessa ska vara skräddarsydda för helt elektriska Volvo- och Polestar-bilar.
Första steget blir att skapa det gemensamma forsknings- och utvecklingscentret vilket ska vara igång redan 2022. Northvolts grundare och vd Peter Carlsson uttalade nyligen i Dagens Industri att Northvolts egen utvecklingsenhet ska ligga i Västerås medan Volvo Cars redan har sin i Göteborg. Det nya gemensamma centret kommer att hamna i Sverige men var det ska ligga är än så länge osäkert. Carlsson nämnde Malmö–Lund, Uppsala och Stockholmstrakten som intressanta orter förutom Mälardalen och Göteborg.
Andra steget blir en ny gemensam fabrik som ska drivas med 100 procent ren energi och ska sysselsätta 3 000 personer. Produktionen planeras att starta 2026. Volvo Cars vd Håkan Samuelsson förklarade i Dagens Industri att samarbetet sker för att Volvo Cars och Northvolt ska kunna utveckla och producera egna batterier. Volvo Cars köper för nävarande sina batterier från en koreansk leverantör och en kinesisk leverantör.
Redan 2030 är det tänkt att Volvo ska bli ett rent elbilsmärke. Volvo understryker därför att de inte bara söker en leverantör utan en partner. Vidare sa Samuelsson att var fabriken kommer att ligga beror på tillgången till energi, kompetens och även intresse och stöd från regeringarna i de olika länderna. Joint venture-bolaget ska finansiera de två olika projekten vars kostnad har uppskattats till mellan 25 och 30 miljarder kronor.
Läs även: Över 20 kronor per mil – Volvo dyraste elbilen i vintertest
Bulletin har låtit styrelseordförandena i de olika berörda kommunerna presentera argumenten som ska locka forskningscenter respektive fabrik till de olika kommunerna. Här följer några frågor till ordförandena i följande kommunstyrelser: Västerås, Eskilstuna, Lund, Göteborg och Uppsala.
VÄSTERÅS
På Finnslätten i Västerås ligger redan Northvolts forskningsanläggning Northvolt Labs. Nu kommer Northvolt även att bygga ett elektrifieringscampus för forskning och utveckling där.
Staffan Jansson (S), Västerås kommunstyrelses ordförande.
Har kommunen nära koppling till forskning och utveckling, till exempel ett universitet?
– Vår högskola blir universitet nästa år. Det betyder att det blir en större andel forskningsresurser, ytterligare 130 miljoner kronor till forskningen. Högskolan jobbar mycket mot ”elektrifiering”, den samverkar bra med det lokala näringslivet, bland annat Northvolts etablering här.
Har kommunen tillgång till 100 procent ren energi?
– Jag kan inte svara ja eller nej. Vi har ett kraftvärmeverk som försörjer Västerås med el och värme. En panna förbränner återvunnet bränsle, till exempel sopor.
– 2027 har Svenska Kraftnät sagt att vi ska få 400 kilovolts ledning till Västerås och då kan vi fördubbla mottagandet av nationell ström till Västerås. Idag är spänningsnivån på 220 kilovolt.
Varifrån ska elen komma?
– Elen kan komma från kärnkraften i Forsmark eller vattenkraften i norr som den redan gör idag.
– Vi vill ha så fossilneutral el som möjligt. En ökad effektmottagning gör att vi kan klara av elöverskott från vindkraft till exempel.
Kan kommunen bidra med 3 000 personer till fabriken?
– Det är vår bästa resurs, vi har gott om kompetens.
Hur?
– Vi ligger nära där mycket befolkning bor, det finns bra kommunikationer mitt i en expansiv arbetsmarknadsregion.
Har kommunen någon annan fördel för fabriken eller ett forsknings- och utvecklingscenter?
– Vi har goda möjligheter vad gäller kompetens, bra nivå på bostäder, det är en attraktiv region att verka i, vi har gott om mark och ett bra framtida universitet.
– Västerås har också varit och är en nod för elektrifiering i Sverige, till exempel med Asea, numera ABB.
Har någon av Volvo Cars eller Northvolts underleverantörer etablerat sig hos er?
– Vi har redan en etablering med Northvolts pilotanläggning. 300 personer jobbar på Northvolt i Västerås. Nästan alla av Northvolts sammanlagt 1 600 anställda spenderar tid i Västerås i Northvolt Labs.
ESKILSTUNA
Jimmy Jansson (S), Eskilstunas kommunstyrelses ordförande.
Har kommunen nära koppling till forskning och utveckling, till exempel ett universitet?
- Vi får ett universitet från årsskiftet med mycket tillgängliga forskningsresurser.
Har kommunen tillgång till 100 procent ren energi?
– Energifrågan är ett problem i snart sagt alla delar av landet.
Varifrån ska den komma?
– Staten kommer att behöva rycka in oavsett.
Kan kommunen bidra med 3 000 personer till fabriken?
– Det är Mälardalens största styrka och en fördel gentemot norra Sverige. Det är svårt att få människor att flytta långt till jobb.
Har kommunen något annat attraktivt/fördelar för fabriken eller ett forsknings- och utvecklingscentrum?
– Eskilstuna har externt goda kommunikationsmöjligheter med intermodala transporter på järnväg och en kombiterminal.
Har någon av Northvolts eller Volvo Cars underleverantörer etablerat sig hos er?
– Vi har en underleverantör som heter Senior och tillverkar en avgörande komponent i Northvolts batterier.
LUND
Christoffer Nilsson, kommundirektör i Lunds kommun.
Har kommunen nära koppling till forskning som är intressant för batteriutveckling?
– Lunds kommun och Lunds universitet har nära samarbete inom flera sammanhang, bland annat Science Village Scandinavia (SVS) som Lunds kommun, Lunds universitet och Region Skåne äger med en tredjedel var. SVS exploaterar området mellan de två internationella forskningsanläggningarna Max IV och ESS (European Spallation Source). Anläggningarna är byggda och tas successivt i användning just nu. De utgör investeringar om knappt 30 miljarder kronor.
– SVS AB är främst ett exploateringsbolag med syfte att etablera infrastruktur som stödjer anläggningarna. Vinnovas uppdrag är att etablera en nationell teknikparksfunktion i området. Saab Kockums samlokaliserar all skånsk verksamhet till detta område med närmare 800 medarbetare i forskning och utveckling. Granne är Sonys europeiska innovationshub med 700 medarbetare. I området finns bland andra Volvo Cars med cirka 400 medarbetare, Siemens, Ericsson och Axis.
Har kommunen tillgång till 100 procent ren energi?
– Ja, men effektfrågan är mycket levande. Forskningsanläggningarna genererar mycket värme som återanvänds på flera olika sätt, bland annat värmer de fjärrvärmesystemet.
Varifrån ska den komma?
– Det är en stor fråga, se ovan.
Skulle kommunen kunna bidra med 3 000 personer till en fabrik?
– Lund är den näst största arbetsmarknaden efter Malmö i Skåne. I Malmö–Lundregionen finns en väl integrerad arbetsmarknad med 750 000 invåndare. Pendlingstiden är 15 minuter till Malmö, 35 minuter till Helsingborg och 50 minuter till Köpenhamn. Den större arbetsmarknadsregionen består av 4,5 miljoner människor inom en radie om drygt en timmes restid från Lund.
Har kommunen någon annan fördel för ett gemensamt forskningscentrum eller för fabriken?
– Flera globala företag har gjort stora investeringar i FoU-infrastruktur i Lund, vilket gör att de är långsiktiga i sin syn på Lund.
Har någon av Northvolts eller Volvo Cars underleverantörer etablerat sig hos er?
– Sannolikt då Volvo Cars Sverige AB har en stor utvecklingsverksamhet i Lund.
GÖTEBORG
Axel Josefson (M), Göteborg kommunstyrelses ordförande.
Har ni nära koppling till forskning och utveckling som är intressant för batterier?
– Chalmers har ett väl utvecklat samarbete med fordonsindustrin och ligger långt fram inom många områden kopplat till framtidens mobilitet. Ett exempel är Swedish Electric Transport Laboratory, SEEL, som är en testbädd för forskning och utveckling inom elektromobilitet, ägd och driven av Chalmers och det svenska statliga forskningsinstitutet RISE (Research Institutes of Sweden AB) i ett gemensamt bolag.
– Göteborg energi jobbar mycket nära Chalmers i ett antal projekt och även med Göteborgs universitet.
Har ni tillgång till 100 procent ren energi?
– Energimixen i Sverige är extremt klimateffektiv i grunden, vilket är ett starkt argument för att bygga batterifabriken i Sverige. Göteborg Energi erbjuder helt förnybar el till våra kunder; från vattenkraft, vindkraft och egna solcellsparker.
– Stora delar av den västsvenska industrin har ett snabbt växande behov av el för att kunna producera klimatsmarta produkter. Därför behövs en ny stamnätsledning till Göteborg.
Kan ni bidra med 3 000 personer till fabriken?
– Här finns mycket goda förutsättningar att försörja fabriken med rätt kompetens. Göteborg är Sveriges näst största stad med över 1,4 miljoner invånare inom pendlingsavstånd. Det finns idag cirka 125 000 studenter inom 15 mil från Göteborg. Vi har också ett välutvecklat arbete för kompetensomställning och arbetar redan med detta tillsammans med fordonsindustrin.
Har ni något annat attraktivt/fördelar för fabriken eller forsknings-och utvecklingscentret?
– Vi har vårt världsledande fordonskluster och vår unika tillgång till välutbildade ingenjörer som är vana att arbeta i internationella miljöer.
– Göteborg Energi arbetar aktivt med att säkra elnätskapacitet till Göteborgsområdet, för att möjliggöra för investeringar som den som nämns. Fjärrvärmenätet i Göteborg är mycket väl utbyggt vilket ger möjlighet att utnyttja spillvärme från till exempel en batterifabrik för att värma stadens fastigheter.
Har några av Northvolts eller Volvo Cars Sverige AB underleverantörer etablerat sig hos er?
– I Göteborg finns mer än 130 fordonsföretag med fler än 25 000 anställda på plats.
UPPSALA
Charlotte Skott, näringslivsdirektör i Uppsala kommun
Har ni nära koppling till forskning och utveckling som kan vara intressant för batterier?
– Det svenska kompetenscentret för batteriforskning – Batteries Sweden – koordineras av Uppsala universitet. Nytt kompetenscentrum för batteriforskning - Uppsala universitet (uu.se).
– Att få framtidens batterier att hålla allt längre – det är en av de stora uppgifterna för Ångström Advanced Battery Centre, ett forskningscenter inom Uppsala universitet med närmare 100 forskare. Forskningen här spänner över ett brett spektrum – från grundforskning om batterier till mer specifika områden, som hur nästa generations elfordon kommer att drivas.
– I Uppsala har det under de senaste tio åren samarbetats kring forskningen om de olika komponenterna i litiumjonbatterier. Forskarna på Ångström Advanced Battery Centre är en viktig del i det europeiska forskningsarbetet.
Har ni något annat attraktivt/fördelar för fabriken eller forsknings- och utvecklingscentret?
– I september drog EU:s jättesatsning Batteri 2030+ igång, med en budget på mer än 400 miljoner kronor. Målet är att utveckla framtidens batterier. Dessa är smarta, har högre energiinnehåll, längre livslängd och mindre miljöpåverkan än dagens motsvarigheter. Satsningen involverar fler än hundra grupper från universitet, forskningsinstitut och företag från 20 europeiska länder. Chalmers, Uppsala universitet och Northvolt är med från Sverige. Jobbet koordineras vid Uppsala universitet, i Uppsala. Hennes grupp vid Ångströmlaboratoriet studerar de komplexa reaktioner som sker i gränsytorna mellan material och komponenter i batterierna, och som påverkar alla batteriernas egenskaper. Gruppen är stor – uppåt 80 personer – och välfinansierad.
– Dessutom är Uppsala en attraktiv stad att verka och bo i, en av Europas starkast växande städer, med ett ledande universitet, högutbildad arbetskraft, tradition av innovation och samverkan med globala företag, universitet och samhället. Och ett väl utvecklat innovationsstödssystem, www.stuns.se
Har ni tillgång till 100 procent ren energi?
– I samtliga folktäta regioner i den mellersta och södra halvan av Sverige råder det kapacitetsbrist när det gäller att få ut nödvändig effekt i näten. Detta är ett känt faktum och Uppsalaregionen har ett nära samarbete med Svenska kraftnät och Vattenfall för att sörja för behoven framöver samt analysera konsekvenserna av större etableringar.
Kan ni bidra med 3 000 personer till fabriken?
– Uppsala ligger i den mest folktäta regionen i landet och med störst kompetens inom området. Ska man lyckas rekrytera så har man goda förutsättningar här, och en stor region där arbetspendling är en del.
Läs även:Rekordsiffror för auktionshusen
fakta
Fakta om batterisatsningen i Sverige
Sandra Alfheim, forskningshandläggare på Energimyndigheten, förklarar att EU:s andel av den globala battericellstillverkningen är idag cirka sex procent samtidigt som efterfrågan förväntas öka mycket snabbt. I batterivärdekedjan, över hur långt samtliga länder kommit, ligger Sverige på tionde plats, men bedöms klättra till fjärde plats redan till 2025.
Den 26 januari i år godkände Europeiska kommissionen att de tolv medverkande medlemsstaterna får bevilja 2,9 miljarder euro i statsstöd till de medverkande företagen. I projektet medverkar Sverige med batteriföretaget Northvolt.
Northvolt avser utveckla nästa generations avancerade laddningsbara batterier med prestanda som långt överträffar dagens state-of-the-art. Northvolt Labs infrastruktur för forskning, utveckling och pilotproduktion är en komponent för att lyckas med detta.