Att låta en transperson marknadsföra öl slutade med katastrof för bryggaren. Om tamponger för män blir en succé återstår dock att se.
Det finska företaget Vuokkoset har lanserat tamponger för män. Tampongerna saluförs med ovanstående bild på deras hemsida. Något säger mig att mannen på bilden inte har behov av produkten.
Att det finns kvinnor som känner sig som män, eller rättare sagt har en längtan efter att vara män och att det i en del fall kanske kan ge dem en lyckokänsla att få den känslan bekräftad genom kirurgiska ingrepp, finns det ingen anledning att förneka. Men det finns inte heller någon anledning att försöka inbilla olyckliga människor att operation alltid kommer att ge ”bekräftelse” och att låtsas som om man med plastikoperationer kunde byta kromosomer.
Eliza Mondegreen är doktorand i genusidentitet, vilket gett henne möjlighet att delta i internationella seminarier och kongresser för läkare som sysslar med ”könsbekräftelse”. I torsdags publicerade hon en inblick i en värld mer liknande en religiös sekt än läkarvetenskap, där minsta tveksamhet kring det rätta i att könsbytesbehandla personer med allvarliga psykiska störningar sopas under mattan, där man tänker på allt, utom på om man kanske har fel.
Hur mycket fantasi, eller varför inte desperation, som aktivister än utvecklat under de senaste åren, verkar vi dock inte kunna tänka oss mer än två genus, nämligen man och kvinna. Judith Butlers många genus förblir skrivbordsprodukter. De med oklar könsidentitet drömmer inte om att bli något annat än man, kvinna eller en blandning, det vill säga androgyna. Att bli något helt annat ligger bortom vår begreppsvärld.
En transperson jag känner säger att han är väl medveten om att han är man, även om han trivs i kvinnokläder. Han är glad över att leva i ett så tillåtande samhälle att denna dragning accepteras, men försöker inte inbilla sig själv att han är en kvinna med penis och tänker inte heller genomgå könsbyte.
Vi lever i en värld där så mycket av det vi längtar efter går att uppfylla att det närapå blivit fult att längta eller tråna. Din vilja ska omsättas i handling, helst omedelbart! Men ibland räcker det med en dröm, en längtan eller något att tråna efter. Längtan efter könsbyte har i många fall visat sig vara en sådan dröm. När drömmar uppfyllts har det inte gjort människan lyckligare. I flera under senare år uppmärksammade fall har det blivit en besvikelse.
Men en sak kan vi tydligt se. Om de finska tampongförsäljarna någonsin får tillbaka de investeringar de gjort i tamponger för män återstår att se, men en sak vet vi redan: Ta inte en framgångsrik och populär produkt och marknadsför den enligt senaste modetrend. Världen ser inte ut så som trendkänsliga reklammakare föreställer sig den, så glöm det.
Rakhyvelstillverkaren Gillette, som brukade marknadsföra sin mycket manliga produkt med hjälp av maskulina symboler, hoppade 2019 på Metoo-tåget och resultatet blev att de övergavs av många kunder. Försäljningen dalade.
Första april i år – lämpligt datum! – lade transaktivisten Dylan Mulvaney ut en video på Instagram med reklam för Bud Light öl. Mulvaney har låtit sin följarskara följa könsbytet från man till kvinna – med förändrad kropp, men med samma namn, originellt nog.
Bud Lights försäljning gick kraftigt ner efter detta. Normalt brukar en bojkott ha minimal inverkan på försäljningen, men Bud Lights försäljning sjönk snabbt dramatiskt och varumärket förlorade förstaplatsen som USA:s mest druckna öl. Flera marknadsansvariga fick lämna sina anställningar.
Bud Light försökte rädda situationen med att påstå att allt de hade gjort var att ge Mulvaney några specialdesignade ölburkar, men det kom snart fram att en reklammakare mycket medvetet valt ut Mulvaney för att marknadsföra ölet, eftersom produkten annars hotades av att försvinna, med tanke på att de flesta konsumenterna av Bud Light är överviktiga och överåriga män.
Vi talar alltså om USA:s mest populära produkt i sitt slag, som gillas av män, såväl unga som gamla, men produkten i sig leder dessvärre till övervikt. Att tro att en transperson skulle locka nya kunder är minst sagt ogenomtänkt. Säga vad man vill om ett populärt öl, mest konsumerat av arbetarklass, men särskilt feminint är det inte. Att man kunde tro att det skulle vinna fler kunder att marknadsföra det via en transperson säger väldigt mycket om reklammakarnas inskränkta värld.
Men det verkliga problemet med detta är den medvetna lögnen. Det är förvisso sant att fysiska kön inte alltid är så lätta att avgöra som folk tror, att det finns människor med oklart kön och att det finns fler som av en eller annan anledning känner att de inte hör hemma i det kön de har. Men dessa fall är undantag från regeln och det faktum att människor ibland föds med oklar könsbestämning innebär inte att män menstruerar eller föder barn, inte heller att kvinnor har penis.
Men i vår bisarra samtid har kvinnor penis – till och med i myndigheters dokument. Stephen Terence Wood är en brittisk man dömd för våldtäkter och pedofili. Men han hävdar att han känner sig som kvinna och kallar sig i stället Karen White. Därför blev han efter domen placerad på kvinnofängelset New Hall i Wakefield. Och kan man tänka sig! Där begick han sexuella övergrepp mot två medfångar. Vid den efterföljande rättegången beskrev åklagaren hur White hade närmat sig en av de kvinnliga fångarna: ”Hennes penis hade stånd och stack ut ur hennes byxor”.
Hennes penis. Till och med när denna våldtäktsman begår nya övergrepp av en karaktär som en kvinna inte kan göra – en kvinna har inte eregerad penis – beskrivs han som kvinna av myndigheterna. Brendan O’Neill skriver i sin nyligen utkomna bok A Heretics Manifesto om detta fall:
”Till och med våldsamma, rovlystna kvinnoplågare kallas ’henne’ om det är vad de vill. Också de som angriper kvinnor tilltalas med feminina termer, som de önskar. De våldtar dig och de får dina pronomen. Till och med i rättssalen, där alla svär att tala sanning, används denna groteska nyspråksterm – hennes penis – och tas på allvar.” (Min översättning)
O’Neill kallar detta och liknande fall på medveten lögn för ett misslyckande för rationaliteten, ett övergivande av verkligheten och en ny form av auktoritetstro som kräver att vissa människors drömmar eller villfarelser helgas och överglänser en objektiv sanning.