Facebook noscript imageKristdemokraternas SMS-utskick upprör – så säger lagen om GDPR
Politik
Kristdemokraternas SMS-utskick upprör – så säger lagen om GDPR
Flera personer mottog i morse ett sms från Kristdemokraterna. Foto: Mats Andersson/TT/Twitter
Flera personer mottog i morse ett sms från Kristdemokraterna. Foto: Mats Andersson/TT/Twitter

Kristdemokraterna skickade idag ut ett SMS med uppmaning om att rösta på dem i valet 2022. Flera personer ställer sig nu frågande till hur partiet fick tag på deras personuppgifter då de tidigare aldrig haft samröre med KD eller registrerat sig för nyhetsbrev och information.

Under onsdagsmorgonen nåddes flera privatpersoner av ett sms från Kristdemokraterna med uppmaningen att rösta på partiet. Under ett inlägg på partiets Facebook-sida publicerades flera kommentarer med önskemål om att bli borttagen från partiets telefonlistor, men även flera som ställde sig frågande till varför de fått sms:et över huvud taget.

Enligt Hallå konsument, en rikstäckande upplysningstjänst som ligger under Konsumentverket, är det förbjudet att skicka sms till personer som inte har gett sitt samtycke.

”Det är förbjudet att skicka reklam via e-post, sms och mms till någon som inte har gått med på det. Du kan till exempel ha tackat ja till att få ytterligare erbjudanden eller nyhetsbrev i samband med att du beställt en vara online”, skriver upplysningstjänsten på sin hemsida.

Det är mycket olustigt att få denna typ av sms skickat till sig. Jag har inget intresse av Kristdemokraternas propaganda, inte något annat parti heller för den delen. Tycker faktiskt det räcker med reklam på tv, ute på gatan, valstugor och den reklam man ser på Aftonbladets och Expressens annonsplatser. Vill inte ha det i min mobil också, säger en person som fått sms:et till Bulletin.

Så säger IMY

När Bulletins reporter ringer upp Hallå konsument och utger sig för att vara privatperson hänvisas vi till IMY, Intigritetsskyddsmyndigheten, eftersom frågan kan röra sig om ett brott mot GDPR.

KD sms
Somliga mottagare uttrycke sin misslynthet med sms:et på KD:s faceboksida.

Hallå konsument menar dock att det Kristdemokraterna troligtvis inte har begått felaktigheter eftersom politiska partier faller under kategorin samhällsinformation – vilket innebär att konsumenten inte behöver ha samtyckt till att få reklamen. Detta trots att det inte finns någon möjlighet att avregistrera sig från framtida utskick.

När Bulletin når IMY, även här som privatperson, hänvisas vi till den rättsliga grunden intresseavvägning, vilket betyder att samtycke inte behöver finnas. Det innebär att det är tillåtet för ett företag, i detta fall Kristdemokraterna, att skicka exempelvis nyhetsbrev och annan direktmarknadsföring enligt dataskyddsförordningen GDPR. Skyddet för din personliga integritet måste vägas mot en aktörs ekonomiska intresse att kunna marknadsföra sig och/eller sina varor/tjänster.

Enligt IMY har du som mottagare av reklamen dock rätt att avregistrera dig från framtida utskick. Detta behöver dock inte finnas synligt i utskicket utan görs genom att kontakta företaget eller, i det här fallet, organisationen, för att begära att dina personuppgifter tas bort.


Det verkar som det finns en lucka i lagen, jag har spärrat mitt telefonnummer via NIX och avregistrerat mig från allt som går, jag har till och med en ”Ingen reklam, tack!”-skylt på min dörr, ändå får jag den här skiten. Det spelar ingen roll vad man gör! säger den upprörda mottagaren.

Att utskicket klassas som samhällsinformation spelar ingen större roll, anser privatpersonen.

Samhällsinformation pyttsan, säger jag bara.

Läs även: Altstadt: Återvandring – snart i var socialdemokratisk mun

Alex Alma

Reporter
alex@bulletin.nu