Facebook noscript imageKultursidan möter mannen bakom Plugghästen
Kultur
Kultursidan möter mannen bakom Plugghästen
Gunnar Grip sittandes vid en plugghäst. Foto: Privat
Gunnar Grip sittandes vid en plugghäst. Foto: Privat

Kulturentreprenören Gunnar Grip gav Carl von Linnés plugghäst ett nytt liv, skriver David Lindén.

Först av allt berätta gärna lite om dig själv?

Projektledare och Varumärkesentreprenör: Infödd Uppsalabo, egen företagare sedan år 1988 och mycket aktiv i Uppsala och hela Sverige sedan starten under Linnéjubiléet år 2007 och fortsatt aktiv med det kommande Världsarvet i framtiden, som Uppsala Kommun skall överta och lansera när Världsarvet (det 16:de i Sverige) är klart för Linnés Uppsala. Pelle Svanslös och Gunillaklockan får äntligen konkurrens!

Hur kommer det sig att du valde att återskapa Linnés plugghäst?

Vi vill utmana den etablerade men förlegade dalahästen som Sverigeprofil sedan år 1939 och istället erbjuda Linnés Plugghäst till alla intresserade, som en nyttig och praktisk. ”Linnaeus LapTop Desk”, med början i Linnés Uppsala. Kostnadsfritt för händiga. Annars snickrade lokalt i Linnés Uppsala.

Är det du själv som tillverkar den?

Vi bjuder alltid på den enkla bygginstruktionen, erbjuder den kompletta fullskaleritningen på e-posten mot en liten avgift och snickrar bara om det krävs.

Om man jämför med andra kontorsmöbler måste man ställa den enkla frågan: Är den bekväm att använda under en åtta timmars arbetsdag?

800 år av användning säger en del, visst är den ergonomisk. Klassisk stilmöbel. Arbetsytan (bordet/pulpeten) kan vinklas uppåt/nedåt i flera justerbara steg. Du kan också anpassa Linnés Plugghäst till din personliga sittställning när du läser, ritar eller skriver. Ergonomiskt är Linnés Plugghäst utmärkt för långa läs- och skrivpass, där du sitter framåtlutad med en naturlig och av fysioterapeuter rekommenderad rygghållning. Med stöd av fötter, men utan ryggstöd, för att därmed kunna öka rörligheten i ländryggen. Linnés Plugghäst kräver mindre plats i jämförelse med ett konventionellt skrivbord med kontorsstol. Möbeln har funnits och använts i hundratals år och äger därmed en väl beprövad ergonomi från hundratusentals användare i Europa och hela världen i alla tider.

Följdfråga: Skulle den fungera att ha på ett modernt kontor?

Vårt sätt att arbeta på kontor har förändrats med mindre datorer, läsplatta och mobiltelefon. Idag kan du göra betydligt fler avancerade arbetsuppgifter på EN skärm, än ett helt kontor fyllt med mötesrum, reception, assistent, telefoner och anslagstavla. Varför då sitta vid skrymmande och alltför stora och belamrade skrivbord som ofta täcks med papper och små lappar

Hur är din relation till Carl von Linné?

Provar just nu ut min 1700-tals dräkt inför sommarens ”hästbravader”, guideturer i Linnés anda och flera besök på slott och herrgårdar. Köper du ett färdigt exemplar bjuder jag även på en guidad rundtur i Linnés Uppsala!

Med en tanke på att en möbel också kan vara ett kulturarv. Skulle du säga att plugghästen ingår i den långa linjen där även Ikea och Carl och Karin Larsson ingår?

Vi kan faktiskt gå tillbaka till medeltiden, då munkarna satt och skrev på denna pulpet. IKEA har tyvärr tackat NEJ, startade år 1947, då de vill äga IP rättigheterna. Karin Larsson hade säkert kunnat rita detta estetiska skrivbord för datorer! Vi kallar också ”Linnés Plugghäst” Bokhyllans Lillebror!

En rent kommersiell fråga: Är plugghästen populär?

Ja, idag finns tusentals levererade, färdiga exemplar sedan Linnéåret 2007 och ännu fler unika exemplar som snickrats hemma med hjälp av våra bygginstruktioner och en aktiv kundtjänst. Fysioterapeuterna jublar, för de har fullt upp att handskas med onda datoraxlar, datorarmar och datorben p.g.a. detta eviga skärmstirrande varje dag.

Slutligen om du fick ställa en fråga till dig själv vad skulle svaret vara?

Frågan skulle vara: Varför arbetar du med detta? Svaret: Därför att jag värnar om vårt svenska kulturarv och tycker vi borde borde ha en nyttomöbel som IKEA produerar i i framtiden som en Sverigeprofil.

David Lindén

Jag är författare och historiker. På Bulletin är jag kulturchef.

Kan nås på david@bulletin.nu

Läs även: Kultursidan möter Per Wästberg