Skolornas nuvarande betygssystem fungerar inte väl. ”Vi vill utreda om vi ska införa ett nytt betygssystem, till exempel relativa betyg”, säger Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund.
Dagens betygssystem, där betyget F underkänner elever, slår ut elever och skapar stor stress för både lärare och elever, skriver Lärarnas Riksförbund i ett pressmeddelande.
Filippa Mannerheim, en ledande profil inom skolTwitter, sammanfattar problematiken i en tweet som hon skrev igår:
Relativa betyg, med betygskalan 1–5, användes i Sverige mellan 1962 och 1994. Betygen kopplades då till prestationerna hos samtliga elever som läste samma årskurs det året.
En femma motsvarade att man presterat bland landets topp sju procent, en fyra bland de nästa 24 procenten, en trea följande 38 procent, en tvåa nästa 24 procent och en etta de svagaste sju procenten av dem som genomgått kursen.
I dag används ett matrissystem med mål- och kunskapsrelaterade krav som skapar stor förvirring bland vissa elever och deras föräldrar. Motivet till införandet av det nuvarande betygssystemet var att det skulle ge besked om hur elevens studieresultat förhåller sig till kunskapsmålen.
I helgen fattade Lärarnas Riksförbund och Lärarförbundet beslutet att fusionera för att bilda Sveriges Lärare från och med årsskiftet.
Lärare och studie- och yrkesvägledare kommer att organiseras i förbundet Sveriges Lärare och skolledare i förbundet Sveriges Skolledare. Både Sveriges Lärare och Sveriges Skolledare kommer att vara medlemmar i Saco.
Läs även: Föräldrar pressar lärare om betyg