Att inte informera och vara tydlig drabbar slutligen besökarna, skriver David Lindén.
Helgens haveri när det gäller färjorna från Gotland får mig att tänka på den misslyckade skeppsredaren Dan-Axel Broström från Göteborg. Han var på många sätt den svenska skvallerjournalistikens ”golden boy”. Med en massa äktenskap och ett personligt helvete i bagaget lyckades han få Sveriges mest kända rederi i konkurs. Invändningen, som den historiekunnige har, är att det då fanns en varvskris. Självklart fanns det en sådan men alla som var någorlunda insatta i utvecklingen visste att det var en tidsfråga innan de svenska rederierna behövde anpassa sin verksamhet. Danskarnas Maersk och norska Walleniusrederierna överlevde, men inte Broströms. Detta handlar dock om Destination Gotland.
Självklart kan en färja sluta fungera. Speciellt en äldre sådan likt M/S Drotten byggd 2003. Detta bör man ha i åtanke när man driver ett rederi, vilket dessutom har 500 miljoner kronor per år i statligt stöd. Men det verkade man inte ha och problemet bottnar i krishanteringen. Vanliga resenärer var strandade i Visby och hade besökt Medeltidsveckan, men de fick absolut ingen konkret information. Orden ”det är många som ringer just nu” har de flesta hört, men då kan man fråga sig varför man inte ringde in mer personal för att bemanna telefonerna. Alternativt varför man inte hade en så kallad ”worst case plan” som de flesta borde ha i en sådan situation. Scenariot ”Tänk om en färja inte kan köra under högsäsong” fanns helt enkelt inte på kartan. Trots att det borde ha funnits där. Det är därför som Broström är en intressant parallell då Dan-Axel Broström aldrig tänkte något i stil med ”tänk om billiga konkurrenter i Asien kommer att konkurrera ut oss”.
Frågorna som kvarstår är graverande: Gotlandsbolaget förstår inte att man i det långa loppet lider stora förluster i krassa kronor och ören genom att inte ha ett värsta falls scenario. Är de inte försäkrade? Kan man inte kvittera summan som det skulle kosta att hyra in en färja gentemot försäkringen? Hur kommer det sig att man inte redovisar fakta? Varför aktiverades Region Gotlands krishantering när det egentligen handlade om att hitta boende? Det är inte krig utan att hjälpa till att hitta boende.
Slutligen återstår elefanten i rummet. Förstår regionen och Destination Gotland att man genom detta slappa beteende förlorar besökare till ön. Till skillnad från Almedalsbesökarna är besökarna på Medeltidsveckan inte direkt penningstarka, i år hade dessutom priserna med färjan stigit med 30 procent och i augusti 2023 är det inte mycket dyrare för två personer att ta en sista minuten-resa till Medelhavet än kostnaden för samma personer att ta med sig bilen till Sveriges största ö. Till skillnad från Gotlandsresan ingår dessutom boende och frukost i charterresan. Nästa år kanske de helt enkelt väljer att inte åka dit. Till detta ska dessutom läggas miljöaspekten: Varför ska vi åka färja när det krånglar, och inte ta flyget?
Flyget skulle jag i så fall rekommendera.
Läs även: Pacifisternas eviga dilemma