Facebook noscript imageMalmer Stenergard (M) om den svenska migrationslagen: ”En farlig cocktail”
Politik
Malmer Stenergard (M) om den svenska migrationslagen: ”En farlig cocktail”
Maria Malmer Stenergard vill att tvångstestning för covid tillåts på personer som ska utvisas från Sverige. Om mottagarlandet kräver covid-test och personen vägrar så går det inte att genomföra utvisningen. Claudio Bresciani/TT.
Maria Malmer Stenergard vill att tvångstestning för covid tillåts på personer som ska utvisas från Sverige. Om mottagarlandet kräver covid-test och personen vägrar så går det inte att genomföra utvisningen. Claudio Bresciani/TT.

Svensk migrationspolitik sticker ut från andra europeiska länder. Moderaternas Maria Malmer Stenergard anser att invandrare som är ett säkerhetshot inte ska få gå fria på våra gator och torg, vilket förekommer idag. 

Den nya propositionen med förslag till ”en långsiktigt hållbar migrationspolitik” kom i torsdags. Förslagen i propositionen ska ersätta den nuvarande, tillfälliga migrationslagstiftningen som varit i kraft sedan flyktingkrisen. Den nya lagen ska träda i kraft den 21 juli. En av dem som varit kritisk till att lagen försenats och efterlyst förändringar i migrationspolitiken är Maria Malmer Stenergard, Moderaternas migrationspolitiska talesperson och ordförande i riksdagens socialförsäkringsutskott. 

Hur ser du på rapporterna om att arbetet med utvisningar brister? 

– Som framgår av artikeln kan inte Sverige fortsätta att sticka ut från andra länder. Vi kan inte ha en generösare migrationslagstiftning med små möjligheter att lagföra extremister. Det är en farlig cocktail. 

– Vi behöver en stram invandring under lång tid, i kombination med effektivare verktyg för de brottsbekämpande myndigheterna, säger Maria Malmer Stenergard, som själv är jurist. Hon arbetade tidigare som kronofogde i Kristianstad innan hon valdes in i riksdagen 2014. 

Är vårt land så pass attraktivt för extremister som advokat Nima Rostami beskriver ?

– Jag måste utgå från vad Säkerhetspolisen uppger. Men innan vi fick den tillfälliga lagen kunde invandrare få permanent uppehållstillstånd från första dagen. Sedan kom den tillfälliga lagen 2016, men den har luckrats upp steg för steg. Och den nya lagstiftningen som kommer sticker ut igen. 

– De som bedöms som säkerhetshot ska inte få gå fritt på våra gator och torg. Sverige måste verkställa fler utvisningar, till exempel arbeta mer aktivt med diplomati. I de fall utvisning inte är möjlig måste vi ha regler som möjliggör att människor i större utsträckning kan tas och hållas i förvar. 

– För att kunna upptäcka fler fall som hotar rikets säkerhet behöver vi också riva sekretessmurarna mellan myndigheter, till exempel mellan Skatteverket och Migrationsverket. 

Vet du hur många jurister som är verksamma i dessa säkerhetsärenden och vad de kostar?

– Det finns i dag inget tak för hur många timmar med offentligt biträde som kan beviljas i asylprocessen hos Migrationsverket. I genomsnitt beviljas 10 till 13 timmar. Exempel finns på EU-länder som inte på samma sätt som Sverige erbjuder kostnadsfritt offentligt biträde i första instans. Nederländernas modell ligger närmast Sveriges, men man har där ett tak på 8 timmars ersättning. Moderaterna vill att ett tak införs på maximalt 8 timmar med offentligt biträde som beviljas för asylsökande i första instans.

Hur ser du på återkallandet av dubbelt medborgarskap om personen har begått terroristbrott?

– En möjlighet till återkallelse i dessa situationer bör införas för att värna Sveriges säkerhetsintressen och respekten för det svenska medborgarskapet.

I slutrapporten från Moderaternas integrationskommission står det: De senaste fyra åren har det skett över 300 skjutningar per år – nästan en skjutning om dagen. Mer än 40 personer avlider per år och mellan 120 och 140 personer skadas. Enligt Polisens Nationella operativa avdelning (Noa) finns cirka 5 000 personer i utsatta områden beredda att skjuta andra. 

Vad vill du göra åt detta?

– Den växande gängkriminaliteten måste stoppas innan ännu fler kommer till skada eller dödas. I Danmark har man lyckats sätta hårt mot hårt mot gängen. Om det går att göra i Danmark går det att göra i Sverige också. Vi har lagt fram tio mönsterbrytande förslag för att stoppa gängen. Till exempel dubbla straff för gängkriminella, visitationszoner och vi har också föreslagit att fler gängmedlemmar ska utvisas från Sverige.

Hur ska er föreslagna möjlighet att kunna utvisa en utländsk medborgare som inte har begått, men som befaras begå eller medverka till, grov organiserad brottslighet se ut?

– Det är viktigt att skilja på aktiviteter som faller under Säkerhetspolisens område från Polisens. När det gäller säkerhetshotande verksamhet måste det fortsatt finnas möjlighet att utvisa personer även om de inte av domstol dömts för säkerhetshotande verksamhet. I andra fall anser vi att det ska krävas en dom. Vi anser att domstolarna ska kunna döma till utvisning i många fler fall än idag. 

– Utländska medborgare som begår brott med straffvärde motsvarande fängelsenivå ska som huvudregel utvisas och hänsynen till den dömdes anknytning till Sverige ska väga mindre tungt. Därtill behöver mycket mer göras för att de som utvisas faktiskt lämnar landet och det oavsett grunden till utvisningen. 

Om en person som sökt asyl har fått avslag och ska utvisas till ett land som kräver ett covidtest men denna person vägrar genomgå testning, går det då att utvisa personen?

– I dag stoppas utvisningar av denna anledning. Det tycker vi är orimligt. Därför vill vi se en ändring, så att tvångstestning kan möjliggöras.

 

TEXT: Margaret von Platen

Margaret von Platen

fakta

ESO:s beräkning av kostnaden för en genomsnittlig flykting under dennes tid i Sverige

En studie av Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi (ESO) visar att nettoomfördelningen via de offentliga finanserna till en genomsnittlig flykting under hela dennes tid i Sverige uppgår till i genomsnitt 74 000 kronor per år. Studien finner att den genomsnittliga flyktingen ger ett positivt nettobidrag till de offentliga finanserna under en begränsad period, men detta är inte tillräckligt stort för att täcka det initiala underskottet och det som uppkommer vid pensionsålder. Resultaten visar således att flyktinginvandringen i dagsläget är en offentligfinansiell kostnad för Sverige, på både kort och lång sikt.