Facebook noscript imageMiljöpartiet kräver paus av Förbifart Stockholm – efter tätningsförsök
Nyheter
Miljöpartiet kräver paus av Förbifart Stockholm – efter tätningsförsök
En av många VA-brunnar i tunnelsystemet som utgör nya Förbifart Stockholm. Arkivbild. Foto: Stina Stjernkvist/TT
En av många VA-brunnar i tunnelsystemet som utgör nya Förbifart Stockholm. Arkivbild. Foto: Stina Stjernkvist/TT

Ett giftigt tätningsmedel har börjat användas av Trafikverket på de läckande tunnlarna i Förbifart Stockholm. Nu vill Miljöpartiet pausa bygget, rapporterar Stockholmstidningen Mitt i.

Under två veckor har Trafikverket testat att täta de läckande tunnlarna på den utvalda sträckan Grimsta IP och Grimstaskogen med ett kemiskt tätningsmedel kallat för polyuretan, skriver Mitt i.

Polyuretan är dock inte nedbrytbart och kräver därför särskilda tillstånd och kontroller. Tomas Eriksson (MP), miljö- och kollektivtrafikregionråd i Region Stockholm, säger att det är problematiskt om plastämnena läcker ut i grundvattnet i en större skala.

Läs även: Stockholms bostadsbrist kostar 36 miljarder i utebliven tillväxt – varje år

– Det kan få väldigt stora hälsoeffekter och det är inget vi vill ha nära dricksvattnet. Risker finns för nästäppa och luftvägsproblem, säger han till Mitt i.

Samtidigt som detta sker har en stor mängd grundvatten läckt in i tunnlarna, vilket kan riskera att Grimstafältet och Grimstaskogen förlorar grundvatten. Detta är något som har fått Trafikverket att stoppa bygget vid flera tillfällen.

Beslut om en månad

Inte förrän i början av 2022 kommer mark- och miljödomstolen att ta beslut om huruvida läckagen in till tunnlarna och Trafikverkets åtgärder kan accepteras. Tomas Eriksson anser att hela projektet med Förbifart Stockholm borde pausas under tiden.

– Om Förbifarten försenas ett halvår är det en mindre förlust. Försiktighetsåtgärder bör gå först, säger han.

Läs även: Miljöpartiet under riksdagsspärren i Skops senaste undersökning

Trafikverket kommer att inom cirka en månad att fatta beslut om huruvida myndigheten kommer att använda polyuretan på hela sträckan Grimstaskogen och Grimsta IP.

– Det är naturligtvis olyckligt om de måste använda medlet på sträckan. Det har använts tidigare i Förbifarten, men kanske inte i denna omfattning. Vi granskar noggrant att Trafikverket utför användningen korrekt, men i dagsläget finns inget som föranleder att vi skulle stoppa bygget, säger Stefan Troëng, handläggare på miljöförvaltningen, till Mitt i.

Ana Cristina Hernández

Reporter på Bulletin. Har tidigare skrivit om näringsliv och politik för Svenskt Näringslivs redaktion.