Facebook noscript imageMotorexperten om mopedbilar: ”Ta ansvar för era barns säkerhet”
Nyheter
Motorexperten om mopedbilar: ”Ta ansvar för era barns säkerhet”
En av fyra mopedbilar skadades under 2021. Foto: Håkon Mosvold Larsen/AP/TT (arkivbild)
En av fyra mopedbilar skadades under 2021. Foto: Håkon Mosvold Larsen/AP/TT (arkivbild)

Enligt ny statistik från försäkringsbolaget If är antalet skador på mopedbilar fortsatt hög. Var fjärde mopedbil som varit försäkrad hos If anmäldes skadad under 2021. Nu uppmanar motorexperten Johan Granholm fler föräldrar att ta ansvar för sina barns trafiksäkerhet.

Antalet skador på mopedbilar är högt, det visar den senaste statistiken från försäkringsbolaget If. Enligt försäkringsjätten anmäldes var fjärde mopedbil som skadad och den vanligaste orsaken till skador på fordonet ska bland annat vara att föraren kört av vägen eller krockat.

Minskning under pandemiåret

Den stigande populariteten av mopedbilar har dragit med sig ökade skador. Enligt If:s statistik är skadefrekvensen fortsatt hög bland mopedbilar under 2021. Under pandemiåret 2020 var däremot skadefrekvensen betydligt lägre än ifjol.

– Under pandemiåret 2020 kunde vi se en minskning av skador på mopedbilar. Flera skolor hade hemundervisning och ungdomar förflyttade sig mindre, vilket troligtvis bidrog till att mopedbilarna inte användes lika mycket, säger Johan Granholm, motorexpert på If.

Under fjolåret anmäldes var fjärde mopedbil skadad vilket innebär att skadefrekvensen är tillbaka på ungefär samma nivå som under 2019.

Sämre utrustad än en vanlig personbil

Enligt Nationalföreningen för trafiksäkerhet saknar mopedbilar viktiga säkerhetssystem som vanliga personbilar besitter. Exempelvis är karossen betydligt svagare, säkerhetsbältet sämre och krockkuddarna är bristfälliga. En mopedbil är i regel säkrare än att sitta på en vanlig tvåhjulig moped, men inger samtidigt en falsk känsla av trygghet.

Eftersom mopedbilar får färdas på allmänna vägar, där hastighetsbegränsning för andra fordon kan vara upp till 100 kilometer i timmen, kan en krock för en mopedbil få katastrofala följder.

För att få köra mopedbil behöver du AM-behörighet, vilket är samma som för EU-moped. Du måste gå en utbildning på tolv timmar varav fyra timmars praktisk träning som i regel sker med en vanlig, tvåhjulig moped. Därför blir omställningen stor när du i stället kör mopedbil då fordonet väger mer och tar större plats på vägen än en tvåhjulig moped.

If:s motorexpert Johan Granholm menar att det därför ligger ett stort ansvar på föräldrarna till barn som har mopedbil.

– Det är viktigt att föräldrar tar ansvar för sina barns säkerhet. Om ditt barn kör mopedbil, åk med i passagerarsätet och se till att barnet kör tryggt. Glöm inte heller att testa olika väglag och väder. Diskutera trafiksäkerhet hemma och öva regler tillsammans, säger Johan Granholm.

Här finns flest mopedbilar i Sverige

Enligt Trafikverket har antalet mopedbilar i Sverige ökat under de senaste fem åren. Sedan 2018 har antalet fordon ökat med nästan 50 procent och flest mopedbilar per 1 000 invånare går att hitta i Osby, Skåne. Även i Danderyd och Upplands Bro finns det ett stort antal mopedbilar per 1 000 invånare.

Läs även: Experter: Ryska attacker väntar Sverige efter Natoansökan

Alex Alma

Reporter
alex@bulletin.nu