Konkurrenten till Northvolt, kinesiska tillverkaren av bilbatterier CATL ska börja producera batterier som varken innehåller nickel, litium eller kobolt och som tål kyla extra väl.
– Satsar Northvolt på fel batterikemi blir det svårare att lyckas, säger Alrik Söderlind, chefredaktör för Auto Motor & Sport, om att världens största tillverkare av litiumjonbatterier kinesiska CATL nyligen berättat att de nu ska kommersialisera natriumjonbatterier.
– Detta visar hur batteriutvecklingen kommer att förändras. Vi kommer att använda nya metaller och slippa problematiken med kobolt. Det kommer att finnas olika typer av batterikemier för olika typer av bilar.
Men Alrik Söderlind påpekar också att energidensiteten är lägre i natriumjonbatterierna vilket innebär att det krävs tyngre och större batterier än med litiumjonbatterier.
Natrium finns i överflöd
Enligt bilsajten Recharge ska en av fördelarna vara att natriumjonbatterier tål en upprepad snabbladdning bättre. De ska också tåla bättre att hållas fulladdade under längre perioder. De ska också kunna bibehålla 90 procent av sin kapacitet i 20 minusgrader.
En annan stor fördel med natrium är att den finns i överflöd. Natrium utvinns globalt ur salter medan litium utvinns genom gruvdrift, till exempel i dagsläget i Australien eller i uttorkade saltsjöar som blivit saltöknar i Sydamerika. Det finns enormt mycket mera lättutvinnligt natrium än litium.
Ser du framför dig att biltillverkarna uppmuntrar fler och fler batteritillverkare att etablera sig för att pressa priserna?
– Nej, det tror jag inte, säger Alrik Söderlind. Trenden är att biltillverkare vill vara mer och mer delaktiga. Se på Nissan som sålde sin batterifabrik, ångrade sig och nu bygger en ny batterifabrik i Storbritannien.
Patrik Johansson är professor i fysik vid Chalmers tekniska högskola och specialiserad på batterier. Han tror att det finns plats för både litiumjon- och natriumjonbatterier.
– Litiumjonbatterier kommer inte att bli obsoleta men de kommer att få konkurrens i vissa segment, till exempel i segmentet mindre vardagsbilar. Men i högprestandasegmentet med lite dyrare bilar kommer litiumjonbatterier att stå sig väl, säger han.
– Det stora med natriumjonbatterierna är ändå möjligheterna till storskalig stationär energilagring. Man kan både balansera fluktuationer i elnätet och bygga sol- och vindkraftslagring till en mycket lägre kostnad än med litiumjonbatterier, säger Patrik Johansson.
Läs även: https://bulletin.nu/uppfinningsrikt-nar-knark-smugglas-in-i-sverige-latsasmage-med-28-kilo-cannabis
CATL har 5000 forskare
Det verkar som om CATL kommer att arbeta med två olika prisscenarier. Ett premiumsegment och ett storskaligt billighetssegment. I det senare kan de bli en besvärlig konkurrent till Northvolt.
Det var i slutet av juli som Contemporary Amperex Technology (CATL) presenterade sin nya natriumjonbatteriteknologi som baseras på billiga material.
”Förmågan till innovation finns i våra gener”, säger det kinesiska bolaget CATL:s medgrundare och ordförande Robin Zeng vid presentationen. Enligt Financial Times uppger CATL att bolaget har mer än 5 000 anställda som arbetar med forskning och utveckling. Bolaget siktar på att ha en leverantörskedja för natriumjonbatterier klar till 2023.
Robin Zeng har på tio år skapat världens största tillverkare av batterier. Bolaget förser alltifrån Tesla och BMW till det lokala bolaget Nio med batterier. De senaste tolv månaderna har CATL:s aktier stigit med cirka 155 procent. Varje vinstkrona efter skatt värderas till 186 kronor av börsen. Bolaget börsintroducerades 2018 och börsvärdet uppgick till 180,5 miljarder dollar den 12 augusti.
Batteribolagen tävlar om att få ner kostnaden för att tillverka en elbil så att denna prismässigt direkt i handeln kan matcha en vanlig fossildriven bil. Enligt banken UBS kostar det 4 000 dollar mer att tillverka batterier med en tillhörande elmotor än en jämförbar mellanstor förbränningsmotor. UBS tror att skillnaden i produktionskostnaderna kommer att försvinna omkring 2025.
– Northvolt tillverkar inga natriumjonbatterier i dagsläget, säger Jesper Wigardt, kommunikationschef på Northvolt. Fabriken i Skellefteå är också i sin nuvarande form bunden till att tillverka litiumjonbatterier det närmaste decenniet, inte minst med avseende på de kontrakt fabriken har med sina bilkunder.
– Vårt mål är att producera det första batteriet innan årets slut. Byggnaden är färdig och vi håller på att installera maskinerna för fullt. 2023 börjar våra leveranser till BMW, säger Jesper Wigardt.
Läs även: De väntade hyreshöjningarna i USA kan knäcka börsen