Den 1 augusti försvann den 95-oktaniga bensinen och ersattes av E10, en blandning som vid starten innehöll sex procent förnybara drivmedel. För dieseln var siffran vid samma tidpunkt 26 procent. Vid årsskiftet höjs den så kallade reduktionsplikten ytterligare.
Den så kallade reduktionsplikten på drivmedel infördes den 1 juli 2018; från och med den 1 juli 2021 började även flygbränslet att spädas ut.
I en stigande skala höjs reduktionsplikten på drivmedel i Sverige en gång om året för att 2030 vara som högst.
Bensin
Den 1 augusti i år infördes E10, en blandning med sex procent förnybart bränsle i blandningen. Efter den 1 januari 2022 kommer bensinen att innehålla 7,8 procent förnybart bränsle. 2024 kommer blandningen att ligga på 12,5 procent förnybart bränsle och får då namnet E20. 2027 tankar vi E30 som 2030 kommer att innehålla 28 procent förnybart bränsle.
Diesel
För dieseln är blandningen än mer utspädd och den 1 januari 2022 kommer drivmedlet att innehålla minst 30,5 procent förnybart drivmedel. Fram till 2030 fasas det mesta av det fossila drivmedlet i dieseln ut och landar till sist på 66 procent förnybart drivmedel.
– Reduktionsplikten är ett viktigt styrmedel som ger branschen förutsättningar att ställa om här och nu i befintliga fordon och med befintlig infrastruktur. Vad få vet är att det som för 20 år sedan var fossil bensin och diesel i dag är produkter med upp till 40 procent hållbara biodrivmedel i, säger Sofie Quant, kommunikationschef på Drivkraft Sverige i ett pressmeddelande.
Flygbränslet
När det gäller flygbränslet är stegringen av förnybara drivmedel i blandningen inte lika kraftig i början. Den 1 januari är den siffran 1,7 procent och kommer att öka med ungefär en procent per enhet per år fram till och med 2025. Efter 2026 stiger inblandningen kraftigare för att till slut landa på ungefär samma utblandningsnivå som bensinen. 2030 ska flygbränslet innehålla 27 procent förnybart drivmedel.
Hinder
Enligt Sofie Quant på Drivkraft Sverige finns det ett antal hinder som behöver lösas innan den så kallade gröna omställningen kan fortsätta.
– Som det ser ut i dag måste förnybara hållbara biodrivmedel som blandas in beskattas som det fossila drivmedel som det ersätter, i bensin och diesel enligt Energiskattedirektivet, ETD. Vi tycker att hållbara biodrivmedel som innebär klimatnytta också ska få fördel framför fossila och det är något som vi försöker påverka genom förändringar i Energiskattedirektivet ETD, säger hon.
Bland annat är biodrivmedel dyrare än fossila drivmedel och det krävs en utbyggnad av produktionen, då efterfrågan ökar globalt och riskerar att trycka upp priserna ytterligare.
– Vi ser också att förståelsen och kunskapen behöver breddas om den nytta hållbara biodrivmedel bidrar med. En stor fördel med biodrivmedel är att det kan tankas i befintliga fordon och infrastruktur redan i dag, säger Quant.
Läs mer: Efter E10 – snart kommer E20- och E30-bensin till Sverige