
Ett kontroversiellt nytt EU-direktiv tvingar nu företag att redovisa samtliga utsläpp, inklusive de som genereras av anställdas pendling. För att möta dessa krav har två Lundabaserade företag, Trivector Traffic och Backtick Technologies, utvecklat en app vid namn Travalytics, skriver Di.
Travalytics samlar in detaljerad information om användarnas resvanor, inklusive starttid, slutdestination, rutt och färdmedel.
– Genom appen får vi uppgifter om när och var resan påbörjas och när den avslutas, vilken färdväg man tar och vilket färdmedel resan skett med. Vi har alla de detaljerna. Utifrån det kan vi sedan räkna koldioxidutsläpp och andra miljöfaktorer, säger Anna Clark, projektansvarig på Trivector Traffic till Di.
Appen, som finansierats av EIT Mobility och Vinnova, kräver att användaren svarar på några inledande frågor om exempelvis bilmodell och typ av cykel. Därefter sker datainsamlingen automatiskt.
Bakgrunden till appens utveckling är EU:s nya direktiv om hållbarhetsrapportering (CSRD), som nu omfattar alla börsnoterade företag och de med över 500 anställda. Direktivet, som syftar till att öka transparensen kring företagens miljöpåverkan, har skapat betydande oro i näringslivet.
– Många är i panik över hur de ska hantera CSRD, medger Clark till Di. Detta väcker frågor om direktivets genomförbarhet och vilka konsekvenser det kan få för mindre resursstarka företag.
Förespråkare för appen pekar på potentiella hälsofördelar med att övervaka och uppmuntra aktiv pendling. Dessutom hänvisar Anna Clark till forskning som visar fördelar med cykling.
– Det finns forskning som visar att om man använder cykel istället för bil i vardagen så väger man fyra kilo mindre. Anställda som aktivt pendlar har färre sjukdagar - och man kan också se fördelar vad gäller mental hälsa, säger Clark.
Utöver hälsoaspekterna ser Clark potential för företag att använda datan för att förbättra pendlingsmöjligheterna för anställda, till exempel genom att anpassa cykelparkeringar och samarbeta med kollektivtrafikmyndigheter för att förbättra rutter.
En testpilot planeras i höst i samarbete med Lunds kommun och 25 lokala företag inom hållbarhetsfrågor. Medan detta kan ge värdefulla insikter, återstår det att se om fördelarna med denna typ av övervakning överväger de potentiella nackdelarna för personlig integritet och arbetstagarnas rättigheter.