Facebook noscript imageNya mätningarna: Folklistans och MED:s chanser i EU-valet
Nyheter
Nya mätningarna: Folklistans och MED:s chanser i EU-valet
Bild: Claudio Bresciani/TT
Bild: Claudio Bresciani/TT

I en mätning som Folklistan har beställt anger över 8 procent av de svarande att de kommer rösta på partiet i EU-valet. Enligt mätningen tar partiet framförallt röster från grundaren Sara Skyttedals tidigare parti Kristdemokraterna.

– Det är jättekul att personer som troligtvis röstade på mig i förra EU-valet fortfarande kommer göra det, säger Skyttedal till Bulletin.

8,36 procent av de 1 316 svarande i en undersökning som partiet Folklistan har beställt av Axiom Insights säger att de kommer att rösta på Folklistan i EU-valet, medan 9,97 procent säger att de kanske kommer göra det.

– Det känns fantastiskt att så många säger redan nu att de faktiskt kommer rösta på Folklistan den 9 juni. Man har många utmaningar som en ny spelare på planen, men uppenbart bidrar vi med något unikt inför EU-valet, säger partigrundaren Sara Skyttedal till Bulletin.

– Här är det verkligen David mot Goliat, där man startar med allting emot sig, allt ifrån distribution till valsedlar till alla tyckare från etablerad media som gör allt för att förlöjliga och skriva ned det här projektet, säger partiets toppkandidat Jan Eamnuel och fortsätter:

– Men sedan svarar folket med att göra oss större än Kristdemokraterna, större än Liberalerna. Där man kan se differensen mellan etablissemanget och vanligt folk.

Bland de som anger att de kommer rösta på partiet i EU-valet har 26 procent angett att de tidigare röstat på partigrundaren Sara Skyttedals tidigare parti Kristdemokraterna.

– Det är jättekul att personer som troligtvis röstade på mig i förra EU-valet fortfarande kommer göra det, men inom ramen för Folklistan, säger Skyttedal till Bulletin.

”Den mur som har byggts, den är hög”

Bland de som anger att de kanske kommer rösta på partiet i EU-valet har 17 procent angett att de tidigare röstat blankt, medan 6 procent angett att de inte röstat överhuvudtaget.

– Jag tror vi lyckas med att väcka soffliggare, vi lyckas väcka engagemanget, att få människor att känna till oss och vilja rösta på oss. Sedan gäller det att få folk att verkligen gå att rösta på oss. Det är den stora utmaningen, där vi har allt emot oss, säger Jan Emanuel

– Först ska du veta om att det är EU-val överhuvudtaget, sedan ska du masa dig hemifrån, hitta din vallokal och tillverka din egen valsedel med penna och en blank valsedel, och du ska inte glömma legget. Vi har ju köpt 11 miljoner valsedlar eller något sådant, men sedan ska vi dela ut de här valsedlarna till 6 000 valstugor, det är ingen lätt utmaning. Den mur som har byggts, den är hög.

Axiom Insights, som har gjort undersökningen på uppdrag av Folklistan, är något av en doldis i sammanhanget jämfört med de etablerade opinionsinistitutet, men företagets head of operations Axel Gustavsson säger till Bulletin att det inte är första gången man gör undersökningar för politiska partier.

– Vi gör flera typer av undersökningar, som enkäter, fokusgrupper och intervjuer. Frågan om Folklistan ställdes i vår webbaserade omnibusenkät där det ställs flera typer av frågor för olika uppdragsgivare. Den riktas mot svenska allmänheten via det svenska panelföretaget Cint, som är världens största tillhandahållare av paneler.

Hur representativ är den här panelen?

– Respondenterna dras som ett stratifierat urval från Cints panelsystem. Det innebär att vi kvoterar vårt urval så att det blir representativt för populationen i termer av kön, ålder, och geografisk spridning. Vi vet till exempel hur många som kommer från varje län. Vi kontrollerar även för politisk representativitet genom att fråga om partival i senaste riksdagsvalet, och viktar baserat på den variabeln om urvalet är skevt.

”Inte så allvarligt att bli ogillad av motståndarsidan”

I förra veckan publicerade Aftonbladet en undersökning som tidningen beställt av Demoskop, där respondenterna kunde svara ett flertal alternativ om vad de anser om Folklistan.

I den undersökningern angav en majoritet av de svarande, 58 procent, att de ser partiet som ”mestadels ett mediajippo”, 45 procent att partiet ”bara är ute efter makt för egen del” och 25 procent att partiet är ”en elit utan verklighetsförankring”.

Samtidigt angav 8 procent av de svarande att de ser partiet som ”ett fräscht politiskt alternativ”, 12 procent som ”ett intressant alternativ” och 7 procent att de ”företräder vanliga människor”.

– Uppmärksamheten och kännedomen är grunden. Utan den kan ingen få förtroende för dem och de kan inte uppnå någonting. Sedan är det inte så allvarligt att bli ogillad av motståndarsidan, det viktiga är bilden av Folklistan i de potentiella väljargrupperna, sade Demoskops opinionschef Johan Martinsson till Aftonbladet.

Sämre utsikter för MED

Även Medborgerlig Samling har beställt en undersökning om partiets chanser att ta sig in i Europaparlamentet, från opinionsföretaget Sentio.

I den undersökningen ser partiets utsikter för att ta sig in i Europaparlamentet betydligt dystrare ut än vad de gör för Folklistan i Axioms undersökning.

Bara 1 procent av de 1 000 respondenterna anger att de kommer rösta på partiet i EU-valet, medan 5,3 procent anger att de kanske kommer rösta på partiet.

Partiledare Daniel Sonesson är emellertid positivt inställd till undersökningens resultat, då han menar att det visar på partiets tillväxt.

– Det är ett tecken på att vi växer oerhört som parti, och jag tror att det främst beror på två saker. Det ena är ju för att vi syns mer, vi har en relevant politik, vi har en genomtänkt, stringent röd tråd i det vi vill göra. Vi är ett riktigt högerparti, ett riktigt borgerligt alternativ, säger Sonesson och fortsätter:

– Den andra punkten är att de partier som borgerliga väljare sett som sina företrädare röstar för könslagen, vill samarbeta med sossar i EU, hyllar Ursula von der Leyen, som vill dra EU i en allt mer federativ riktning. Det finns många skäl till att borgerliga väljare är besvikna på moderater och liknande.

Johannes Nilsson

Reporter.