Den svenska havredryckstillverkaren Oatly redovisar en oväntat svag rapport för tredje kvartalet och sänker prognosen för helåret. Aktien faller nästan 20 procent i den inledande handeln.
Oatly redovisade en lägre omsättning än väntat, 171 miljoner dollar för tredje kvartalet jämfört med analytikernas förväntan på 185 miljoner dollar, enligt en sammanställning av prognoser gjord av Refinitiv.
Bolaget sänkte också sin egen prognos för helåret – från 680 miljoner dollar i omsättning till 635 miljoner dollar.
Läs även: Oatly till New York-börsen
Aktien rasade nästan 20 procent under den inledande handeln på Nasdaq i New York.
Oatly, som satsar på tillväxt och nyligen börsnoterats, redovisade samtidigt en något mindre förlust före skatt än analytikerna väntat, 40,6 miljoner dollar för tredje kvartalet. Det kan jämföras med en förlust på 9,8 miljoner dollar under motsvarande kvartal i fjol. Analytiker hade i snitt räknat med en förlust på cirka 45 miljoner dollar.
Fått stryk på börsen
Oatly börsnoterades den 20 maj i år och har sedan dess haft en turbulent resa. Innan rapporten för tredje kvartalet släpptes hade aktien sjunkit drygt 40 procent.
En anledning till den tråkiga börsresan är förtroendekrisen efter att bolaget tog in kapital från Blackstone, säger Stefan Granlund som analyserar tillväxt- och ”impact”-bolag på Danske bank. Blackstone sågs av många som en kontrast till Oatlys hållbarhetsprofil.
En annan anledning kan vara att investmentbolaget Spruce point blankade aktien, säger Granlund, men det behöver inte betyda så mycket för den långsiktiga resan, säger han.
– Det finns dock flera exempel på när isolerade händelser får effekter på börsen men att man återhämtar sig efter att fått svara på den kritik som uppstår. Det viktiga i slutändan är hur marknaden svarar upp på produkten och där ser man en ökad efterfrågan, säger Stefan Granlund.
Har muskler från investerare
Oatly var först och störst med sin typ av havredryck, men det har tillkommit en rad konkurrenter på marknaden.
– Som med alla bra produkter kommer det utmanare och många alternativ, då blir det viktigt hur man marknadsför sig och når ut till konsument. Ren marknadsföring helt enkelt. Oatly har väldigt starka investerare i ryggen som kan säkerställa att bolaget har finansiella muskler att nå ut med marknadsföringen, säger Stefan Granlund på Danske bank.
Läs även: Per Gudmundson: En ska inte gråta över spilld Oatly
Oatlys långsiktiga mål står fast sedan förra kvartalet: Att ha en bruttovinstmarginal på över 40 procent, med en justerad rörelsemarginal på uppåt 20 procent. Detta bygger på ökat inslag av egentillverkning globalt, stordriftsfördelar och en fortsatt stark försäljningsutveckling.
Kapitalinvesteringarna väntas uppgå till 280–320 miljoner dollar och produktionskapaciteten vänts uppgå till 600 miljoner liter vid årsskiftet.