Facebook noscript imageOpenAI-avtal ger Schibsted försprång
Ekonomi
OpenAI-avtal ger Schibsted försprång
Schibsteds avtal med OpenAI ger mediekoncernen särskild prioritet i AI-modellen. Foto:  TT/Montage
Schibsteds avtal med OpenAI ger mediekoncernen särskild prioritet i AI-modellen. Foto: TT/Montage

Schibsteds nyhetssajter prioriteras framför andra svenska medier i OpenAIs AI-modell enligt nya uppgifter om det kontroversiella avtalet. Samarbetet ger mediekoncernen särskilda resurser för AI-satsningar och potential för ökad trafik, rapporterar Dagens Media.

Schibsteds sajter kommer att få särskild prioritet jämfört med andra svenska nyhetskällor i OpenAIs AI-modell. Detta framgår av nya uppgifter om det omdiskuterade avtalet som slöts i vintras, rapporterar Dagens Media.

Enligt Martin Schori, AI- och innovationschef på Aftonbladet, kommer samarbetet att innebära flera fördelar för mediekoncernen. I sitt nyhetsbrev på LinkedIn avslöjar Schori att Schibsted nu får resurser att lansera 1-2 större AI-satsningar.

Datadriven prioritering

Ett centralt inslag i avtalet är att Schibsteds journalistik kommer att prioriteras över andra nyhetskällor, vilket kan generera mer trafik till koncernens sajter. Därtill ska OpenAI skapa en särskild dashboard där Schibsted kan följa data kopplad till sitt innehåll.

Schori betonar också att OpenAI, enligt egen utsago, inte har ambitionen att bli en nyhetsleverantör eller skapa en affärsmodell som liknar Googles. Istället är deras mål att träna sin AI-modell.

Avtalet har väckt oro i den svenska mediebranschen. Anders Eriksson, vd för Bonnier News, har varnat för vad utvecklingen kan komma att betyda för hela Mediesverige, skriver Dagens Media.

Saga Björklund Nystedt

Reporter, Stockholmsbaserad.