Pandemilättnader påverkar inte svenskars sug till julklappsinköp på nätet. Drygt sex av tio tillfrågade uppger att man ska köpa minst en julklapp på nätet och det totala värdet väntas uppgå till 11,4 miljarder kronor. Detta enligt Postnords e-barometer för tredje kvartalet där drygt 7 000 svenskar tillfrågats i en Sifo-undersökning.
Detta skulle i så fall innebära en ökning med åtta procent jämfört med fjolårets julhandel.
– Vi tror på en fortsatt volymökning i stort för e-handeln på 10–15 procent, säger Peter Hesslin, chef för e-handeln på Postnord till TT.
Under tredje kvartalet fortsatte e-handeln att öka med elva procent trots tuffa jämförelsetal.
Innan julen väntar närmast Black Friday den 26 november där 32 procent uppger att man ska handla något.
Läs mer: Årets julklapp: Sociala upplevelser
Läs mer: Julvarningen: Piratkopiorna kan vara en dödsfälla