Facebook noscript imageRegeringen nobbar sänkning av bensin- och dieselskatter trots EU:s OK
Ekonomi
Regeringen nobbar sänkning av bensin- och dieselskatter trots EU:s OK
Foto: Janerik Henriksson/TT
Foto: Janerik Henriksson/TT

Den svenska regeringen överväger ingen generell sänkning av bensin- och dieselskatten, trots att en sådan åtgärd aktivt stöds av EU-kommissionen. ”Det skulle påverka alla energikonsumenter” positivt, säger EU:s energikommissionär Kadri Simson.

EU-kommissionen presenterade i dag en omfattande verktygslåda med olika åtgärder ämnade att stävja de negativa effekterna av de skenande energipriserna på de europeiska hushållen och företagen. De europeiska energipriserna har stigit kraftigt de senaste månaderna på grund av den ökade globala efterfrågan.

I Sverige har elpriset i sydligaste Sverige, elprisområde SE4, stigit med 347 procent sedan årsskiftet, enligt Nord Pools marknadsdata, jämfört med 62 procent i elprisområdet SE1 i nordligaste Sverige.

– EU:s regler gör det redan möjligt för medlemsstaterna att vidta åtgärder och ge ekonomiskt stöd till utsatta hushåll i form av [energi]kuponger eller engångsutbetalningar, eller tillfälliga riktade skattesänkningar för dessa hushåll, säger EU-kommissionens Simson vid en pressträff i Bryssel.

– Att sänka momsnivån, tariffer, punktskatter och avgifter på energi är också en möjlighet, så länge de inte understiger EU:s miniminivå. Det skulle påverka samtliga energikonsumenter” positivt, tillägger Simson.

Sveriges 25-procentiga momsnivå ligger näst högst i EU, just under Ungerns 27 procent. Den lägsta momssatsen enligt EU:s momsdirektiv, som Simson hänvisar till, ligger i dagsläget på 15 procent.

Mer än hälften av det svenska bensin- och dieselpriset består av skatter – en koldioxidskatt och en energiskatt— som tas ut med ett fast belopp per liter. Därpå läggs 25 procent moms på beloppet. Det betyder att fordonsförare i praktiken betalar skatt på skatten.

Läs även: Svenska dieselpriset nu högst i världen

”Regeringen utesluter inte fler åtgärder för att kompensera boenden i gles- och landsbygd. Vi tror dock att det finns bättre sätt att kompensera gles- och landsbygden än en generell sänkning av bensin- och dieselskatten,” enligt den svenske energiministern Anders Ygeman i ett skriftligt svar till Bulletin.

Det svenska dieselpriset närmar sig med stormsteg den psykologiska 20-kronor per liter-tröskeln. I dag kostar en liter diesel 19,17 kronor, enligt sajten tanka. Även det svenska bensinpriset ligger på rekordnivåer och säljs i dagsläget för 17,54 kronor litern.

EU:s ”energiförsörjning är för närvarande inte hotad och priserna förväntas att stabiliseras senast april 2022”, skriver EU-kommissionen. Sex EU-länder har redan aviserat kommissionen att de vidtagit kortsiktiga stödåtgärder.

– Många fler medlemsländer har anmält att de kommer att agera och vidta åtgärder, säger Simson.

Läs även: Ygeman öppnar för översyn av elprisområden

Dorothée Enskog