Dagens debattör Richard Agaeus är katolik och initiativtagare till de Clubhouse-rum som avhandlades i en tidigare krönika av Luai Ahmed, och menar att projektet beskrivits på ett felaktigt sätt. Luai Ahmed svarar på kritiken.
Luai Ahmed har i en krönika i Bulletin 3/6 granskat ett par samtal på appen Clubhouse där två personer från Hizb ut-Tahrir medverkat. Bilden vi får är att dessa samtal var en officiell kampanj som Hizb ut-Tahrir organiserade. Om man är en person som har andra möjligheter att försörja sig än att kränga rädsla till pensionärer så är man nog mer förmögen att se vad som verkligen skedde.
Det är jag som startat gruppen på Clubhouse, som heter Diskussion om religion, och det är jag som bjudit in Sayed Jalabi och Yosef Ahmad vid samtliga tillfällen. De har inte lett samtalen, de har inte modererat samtalen, de har inte haft några krav på vilka personer som får delta eller vilka frågeställningar som panelen tar upp. Jag är katolik och mig veterligen inte medlem i Hizb ut-Tahrir.
Vi är ett gäng troende och icke-troende som sedan 2012 drivit en interreligiös diskussionsgrupp på Facebook. På Clubhouse-gruppens startsida framgår det tydligt att det är en Clubhouse-version av denna fb-grupp.
Yosef Ahmad och Sayed Jalabi har länge varit med oss där och mitt intryck har alltid varit att de är orädda inför hetsiga debatter och de är måna om att slipa sina argument för att kunna övertyga även icke-troende.
Hizb ut-Tahrir är en grupp som väldigt tydligt passar in på den grovt överflödiga termen ”islamister” och utöver faktumet att de är vana vid debatt så var mitt motiv med rummen bokstavligen motsatsen till Luai Ahmeds motiv; jag ville ha en öppen muntlig debatt med den mest synliga gruppen som kan klassas som ”islamister”, just för att motverka rädsla inför detta vaga begrepp.
Samtalen på sammanlagt 6 timmar kan genomlyssnas av vem som helst, vid vissa tillfällen blir det hetsigt och vi som moddade var medvetet slappa med muteknappen. Ordet ”fucking” som svordom används minst 100 gånger, detta var inga sharia-anpassade rum som hölls av en läskig ”islamistisk” organisation. Vid noll tillfällen var samtalsledaren pro-Hizb ut-Tahrir.
Om Sayed Jalabi och Yosef Ahmad hade ansett att islamisk sharia kan/ska införas i Sverige så hade de sagt det men de säger motsatsen vid flera tillfällen, Luai Ahmed ljuger när han säger att islamisk sharia i Sverige var samtalsämnet och den gamla doku-lögnen om statskupp nämndes inte alls.
Den som till skillnad från Luai Ahmed är någorlunda insatt i vad Hizb ut-Tahrir lär ut vet att eventuellt införande av islamisk sharia i Sverige ligger långt borta i en extremt avlägsen framtid. Jag är mer skeptisk och mitt intryck är att om man går efter Hizb ut-Tahrirs lära och plan så kommer vi leva under atomisk vinter innan islamisk sharia införs i Sverige, eller inte innan ”helvetet frusit till is”.
Detta har som sagt ännu ej tagits upp men möjligtvis i nästa del som ska handla om kalifatets utrikespolitik. Luai Ahmed är mer än välkommen att delta i debatten och briljera med sin kunskap om ämnet.
Richard Agaeus
Studerande
Luai Ahmed svarar direkt
Det stämmer att de Clubhouse-rum som körts under rubriken ”Det framtida kalifatet” ligger under Clubhouse-gruppen ”Diskussion om religion” som i sin beskrivning uppges vara en Clubhouse-version av den privata fb-gruppen ”Livets frågor – religion och livsåskådningsdialog”, där Richard Agaeus mycket riktigt tycks vara en av åtta administratörer.
Jag har varken grävt i vem som startat fb-gruppen eller dess Clubhouse-version eller de olika alias som förekommer där, utan endast lyssnat igenom rummen ”Det framtida kalifatet”, varav några såväl startats som modererats av Hizb ut-Tahrir-medlemmar – och av andra. Att katoliken Richard Agaeus – och därmed uppenbart icke-medlemmen i Hizb ut-Tahrir – var initiativtagare var för mig okänt tills nu. Skälet är enkelt: Det som intresserar mig är de budskap islamister i Sverige sprider, inte vilka Clubhouse-alias som kan kopplas till vilka fb-grupper.
Det står självklart Richard Agaeus fritt att föra religionsdialog med islamister och i diskussion låta dem klargöra sin syn på sakernas tillstånd i frejdiga samtal med högt i tak. Jag är en stor anhängare av yttrandefrihet, och vill Richard Agaeus utöver religionsdialog använda sin till att kalla stiftelsen Doku för lögnare eller Bulletins läsare – en kategori han själv verkar tillhöra? – för rädda pensionärer så är det hans val.
Själv kommer jag även fortsättningsvis använda min yttrandefrihet till att försöka beskriva det samtida Sverige via intervjuer och texter. Inklusive fortsätta att bevaka hur islamister sprider sina idéer i landet.
Luai Ahmed