Facebook noscript imageAhmed: Svenska islamister propagerar för ”det framtida kalifatet”
Luai Ahmed
Krönikörer
Ahmed: Svenska islamister propagerar för ”det framtida kalifatet”
Clubhouse har blivit en viktig plattform för Hizb ut-Tahrir. Foto: Timmy Augustsson, Carl-Olof Zimmerman/TT
Clubhouse har blivit en viktig plattform för Hizb ut-Tahrir. Foto: Timmy Augustsson, Carl-Olof Zimmerman/TT

Organisationen Hizb ut-Tahrir undergräver demokratin och propagerar för ett shariastyrt Sverige via en serie föreläsningar under rubriken ”Det framtida kalifatet” på nya sociala medieappen Clubhouse. Luai Ahmed har lyssnat och rapporterar om artiga män som vill förändra landet i grunden.

”Det framtida kalifatet” är namnet på en serie öppna samtal och diskussioner som den islamistiska organisationen Hizb Ut-Tahrir ibland håller i och ibland endast deltar i på den sociala medieappen Clubhouse. Ämnena är många, men rummen är främst inriktade på två teman: Att förklara för svensken hur det framtida Sverige ska se ut och fungera under Allahs styre. Och att sprida kunskap om islams ”sanna perfektion” för att på så sätt väcka svensken till insikt om att islam är det rätta vägen för Sverige och svenskarna.

Läs även: Altstadt: Sossarna måste göra upp med islamismen

Rummen som sådana är ganska demokratiska, och lyssnarna kan räcka upp handen och ställa frågor till panelen om sharia och kalifatet. Sayed Jalabi som är 47 år gammal och företräder organisationen och leder rummet tillsammans med sin kollega Yosef Ahmad, svarar artigt och rakt.

I den upplaga av rummet ”Det framtida kalifatet” som hölls den 24:e april förklarade Yosef Ahmad icke-muslimernas roll i det framtida Sverige:

För oss, så här är det: en icke-muslim kan vara statsanställd, men en icke-muslim kan inte ha maktpositioner eftersom en maktposition betyder att man bedriver en lag, och det måste komma från sharia. Därför måste man tro på islam.

Under samtalet upplyste rumledaren Jalabi lyssnarna om de rättigheter som svenskarna kommer att kunna avnjuta under ett islamistiskt kalifat. En lyssnare ställde en fråga om jizya, ”de otrognas skatt”, en skatt som icke-muslimer ska betala till det muslimska styret. Svaret var ganska snällt: skatten som svensken kommer att betala till det islamska kalifatet kommer att vara mycket lägre än de skatter som svenskar i dag betalar till det socialdemokratiska styret. Vilken lättnad, då kan Moderaterna andas ut.

Men Moderaterna är inte de enda som kan glädja sig över ordningen i det framtida kalifatet. Hizb ut-Tahrir har även ”gröna ambitioner”, som ska rädda jorden från det giftiga klimat de anser att ”den liberala sekulära demokratin” utgör. Enligt Jalabi bör dagens gröna politik vara seriösare, eftersom ”den sekulära demokratin har förstört jorden”. How dare you?! ekar Thunbergs röst. Islam kommer att förse oss med lösningen på klimatförstörelsen. Exakt hur förklaras inte riktigt men att sharia skulle vara lösningen är en självklarhet som inte går att förneka.

Läs även: Skogkär: När salafismen kom till Borås

Hizb ut-Tahrir kallar sig för en organisation, men ordet hizb betyder på arabiska parti. I grunden är organisationen ett politiskt parti, men de tror inte på demokrati eller politiska partier – de tror bara på sharialagstiftning. Men för att förstå tyngden i deras islamiseringsarbete är det viktigt att ha klart för sig att de inte bara håller till på sociala medier – de går även ut på stan och besöker fysiska platser och sprider sitt budskap i Sveriges invandrarområden.

Den 12 februari i år höll organisationen ett seminarium i Kista om ”barnkidnappning”, något som journalisten Sofie Löwenmark avslöjade. Samma vinnande fråga som Partiet Nyans har drivit, där det påstås att svenska myndigheter stjäl muslimska barn för att ”hålla dem borta från islam”. En konspirationsteori som fått många anhängare.

Det är inte första gången Hizb ut-Tahrir håller seminarium i kommunala lokaler. 2018 fick de hålla ett möte i en kommunal lokal i Tensta, som Doku rapporterat. En stenhårt islamistisk organisationen som öppet arbetar för att undergräva demokrati och sekularism fick alltså göra bruk av svenska kommunala lokaler.

Samma år som Hizb ut-Tahrir höll seminarium i Tensta hade de även premiär på en propagandavideo på sin YouTube-kanal, där de uppmanar muslimer att inte rösta på något av de icke-muslimska partierna. I videon citerar Sayed Jalabi koranverser för att rättfärdiga att man inte ska rösta på icke-islamistiska partier:

Ska vi rösta eller ska vi inte rösta? Vi vet att Allah har förbjudit att lagstifta, förbjudit att tillämpa någon annan lagstiftning än det som Allah har uppenbarat, och förbjudit att man tar icke islamisk lagstiftning till domare. Utifrån dessa fakta så är det klart och tydligt att vi inte får rösta. Det är, enligt islam, fel att lagstifta vad Allah inte har uppenbarat. Att lagstifta tvärtemot det som Allah har uppenbarat.

Sedan Doku rapporterade om Hizb ut-Tahrir har de inte fått hålla träff i kommunala lokaler, men de har fortsatt att sprida sitt budskap i ”vanliga lokaler”, och nu har de alltså fått upp ögonen för ytterligare en plattform, som är väsentligt mycket större än Tenstas kommunala lokaler. Den nya plattformen är Clubhouse.

Clubhouse är en plattform där virtuella samtalsrum för röstöverföring kan skapas. Appen blev viral 2020 under Coronapandemin. När folk inte längre kunde samlas i fysiska rum för samtal så skapades detta onlineforum, där människor kunde prata om allt mellan himmel och jord.

I de flesta rum i appen diskuteras musik, kärleksrelationer, filmer, sociala frågor, kultur, politik, psykisk ohälsa och träning. Men i Hizb ut-Tahrirs populära rum diskuteras alltså statskupp och det framtida kalifatet. Rummen hålls varannan vecka och antalet lyssnare varierar mellan 350 och 600. Några av samtalen går att lyssna på i efterhand, men inte alla.

Den 18 april höll de ett rum under rubriken ”Hädelse och yttrandefrihet”, där Jalabi bland annat rättfärdigade att islam ska kunna begränsa islamkritik. Islamkritik skall förbjudas och bestraffas, genom framtida lagändringar:

”Ni muslimer vill ändra våra lagar!” påstår folk. Det är ett intressant perspektiv. Hur man bemöter folk. Det är något som verkligen sätter det här med att man har medborgarskap, lika rättigheter, allas lika värd inför lagen, och så vidare i fokus, och gör att det finns ett behov i vad som menas med att vara svensk medborgare, vilka rättigheter man får av det.

Enligt Hizb ut-Tahrir är ”frihet en illusion” och ”friheten är redan begränsad”. På grund av att man förmodligen inte kan häva ur sig precis vad som helst om judar och homosexuella så finns inte riktig frihet anser de, ”det finns ju saker som man inte får säga”:

Det måste finnas en reglering av hur man uttrycker sig. Absolut frihet existerar inte, det finns alltid begränsad frihet. Det är något som varierar från stat till stat, folk till folk, tid och tid. Det är ett faktum att frihet är begränsad. Så det blir ganska bakvänt att läsa hur liberaler som tror att de är upplysta ojar sig över dessa muslimer som vill begränsa deras frihet. All frihet är begränsad. Det kallas också social kontroll, de oskrivna regler som finns i varje samhälle.

Det där med ”social kontroll och oskrivna regler som finns i varje samhälle” påminner mig om måndagens krönika där jag skrev om hur ett asylboende uppmanade ukrainska kvinnor att täcka sig för att rätta sig efter muslimska sensibiliteter. Det svenska samhället anpassar sig sakta men säkert efter dessa ”oskrivna regler”, om vi har lärt oss något av korankravallerna.

Läs även: Ahmed: ”Lagen bör ändras” – Uppsalamoskéns imam om Paludan

Att Hizb ut-Tahrir fick hålla seminarium i en svensk kommuns lokaler får en att undra om svenska kommuner har någon koll alls på vad islamism och islamister är för något. Låt mig härmed tipsa de svenska journalister som relativiserar islamismen att skaffa appen Clubhouse och lyssna på rummen ”Det framtida kalifatet”. Att över 400 svenska poliser skadades under korankravallerna handlar inte bara om kränkta människors känslor, det handlar om förändringen av det svenska samhället och en strävan att påverka den svenska lagstiftningen. Och att upprätta en annan variant av ”social kontroll och oskrivna regler” än den som finns i Sverige i dag.

Luai Ahmed

Luai Ahmed är krönikör på Bulletin. Innan flytten till Sverige var han kolumnist för tidningarna Yemen Today, Yemen Times,  och YoO Youth Magazine. Han är också författare till boken Asylum: A refugee’s paradoxical journey from Sharia Yemen to Rainbow Sweden. Ahmed har studerat International Business Studies på International Lebanese University i Jemen och flera kurser i International Migration and Ethnic Relations på Malmö universitet.

E-post: luai@bulletin.nu